Friday, June 30, 2006

Lite idéer om könsstrukturer (ha ha)

Fredag och strålande sol. Kan det bli bättre? Hade möte redan 08.00 med min polare och guru ChristianMetro. Alltid lika kul att hänga med honom. Vi kom fram till: a) att han hade samma definition av en nyhet som jag. Alltså har Viggo fel. Som om inte alla redan visste det och b) att marknadsföringsbranschen inom en snar framtid helt kommer att domineras av tjejer.

Christian hävdade att för de senaste jobben de har tilsatt har alla killar de har träffat varit stolpskott. Ingen av oss kunde förklara varför, men jag får helt klart samma vibbar när jag pluggar. Vad gör ni, boys? Varför detta storhetsvansinne? Man skulle ju kunna tro att nu när tjejerna går in på killarnas områden skulle killarna göra tvärtom också, men icke. Tjejer är fortfarande bättre på den sociala biten, men nu kan vi både räkna och hitta på idéer också. Synd om det blir så ensidigt. Väntar med spänning på att träffa en ung kille som är grym på marknadsföring.

Som sagt, nu är det fredag och jag ska ut till landet. Det är det reklamare gör på helgen, allt annat är bullshit. Landet ligger i skärgården och dit åker man med sin familj. För att göra ingenting. Uttryckt av VD på Den Stora Byrån: "vilda hästar kan inte dra mig därifrån". Yeah right. Slår vad om att han sitter med airport på innan dynorna är ute på altanen.

På landet ska jag sola, äta midsommarmiddag och bli småfull tillsammans med min pojkvän Micke och min kompis Pannkakan. Ingen av oss fick en normal midsommar förra helgen (Cannes/övergiven/lillebrors kompis kraschade bil in i träd) Det blir nog en bra helg. Är det ok att köpa rosévin på box? Tacky eller beyond tacky så ingen orkar bry sig?

Thursday, June 29, 2006

Resuméidioti

Läste i Resumé att enligt viggo cavling är en nyhet något som huvudpersonen inte vill avslöja. Ibland är den tidningen (eller dess skribenter) dummare än annars. Snälla Viggo, vem ville undanhålla 9/11? Vem var den huvudperson som inte ville avslöja Tsunamikatastrofen? Londonbombningarna? Mordet på Anna Lindh? Till och med i skvallersammanhang, som är Viggos profession, är inte alla nyheter "hemligheter". Brangelinas baby eller Charles och Dianas bröllop/skiljmässa är inte hemligheter. De är händelser. Händelser av allmänt intresse är nyheter.

Med Viggos inställning glömmer man helt bort varför tidningar och andra medier finns. Visst är deras roll att avslöja, men lika mycket att informera. Jag vet att Viggo vet att skvaller säljer och att det antagligen är därför han skriver om det. Men oftast är det bara elakt. Så jag skulle rekommendera att herr Cavling tar en funderare på sitt eget bidrag till debatten innan han börjar klanka på journaliststudenter.

Wednesday, June 28, 2006

Möte

Har suttit i möte med mitt favvo copy/ad-par Filip och Mats sen lunch. Känner mig som vanligt omåttligt korkad när jag sitter i såna möten, men det är lärorikt. Typ:

Filip: Men man skulle kunna ta den här grejen och ge den en personlighet.

Jag: Mhmmm.

Mats: Man skulle kunna ta ett klassiskt tal, och så skriver vi om det så att det blir som den här annonsen...

Jag: Ahmmm.

Filip: Och sen kör vi en annons där den här bilden är suddig och den andra är klar.

Jag: Aaaaah.

Filip: Vad säger du då Nikita?

Jag: Jag är lite seg idag, förlåt vasadu?

Jag kommer aldrig att bli copywriter. Jag får vara glad om jag får lov att byta papper i kopiatorn mot slutet av sommaren.

Världens bästa reklamfilm

Alla vet det, men Big Ad är genialisk. Alla som sett denna och fortfarande tror att reklamfilmen är utdöende räcker upp en hand.

Vilse i pannkakan

Min polare är rolig. Se hans blogg här.

Sommarfest, tjoho

Igår hade vi sommarfest på Den Stora Reklambyrån. Det var riktigt schysst. Folk blev lagom fulla, även om de flesta var slitna efter Cannes och/eller midsommar, och dansade som tokar till discodängor och schlagers (allvarligt? Dansar reklamare till schlagers?)

Det stora bekymret är att nästan alla på Byrån är så väldigt stadgade, så några par blev det inte (trodde att det var obligatoriskt på varje firmafest). Däremot några mojitos som det tog barpersonalen i snitt sju minuter att få fram - "sorry, det är på väg, det är min kollega som segar i köket", varpå alla undrar: vad i en mojito behöver göras i köket? Ska de koka individuell sockerlag till varje drink? Så vi gav upp mojiton och jag gick över till en studentikos Bacardi Razz m Sprite. Lärde mig den drinken när jag var nere och hälsade på min kompis Pannkakan i Lund. Den är riktigt sötsliskigt soft.

Under kvällen passade alla jag pratade med på att sälja in just sitt yrke, eftersom jag inte riktigt har bestämt exakt vad jag ska göra efter examen. Där fanns copy (det är så kuuuul, och så tjänar man mer pengar), PL (Man får verkligen koppla ihop det man kan med verkligheten), AD (oj vad kreativt), planner (det är så givande att arbeta långsiktigt), event (för att det är också vansinnigt kreativt) och ateljen (eftersom man kan gå hem när allt är klart). Eva på Den Lite Mindre PR-Byrån försökte värva mig till en designbyrå i London (oklart varför). Hursomhelst blev det en sen och blöt kväll. Jag gillar det här stället.

Tuesday, June 27, 2006

Klara, färdiga, gå!

Dags att börja blogga. Vem trodde att jag någonsin skulle komma igång? Men nu är jag då här. Idag är min nionde dag på Den Stora Reklambyrån. Folk vet vem jag är. Killen mittemot mig (och tre andra!!) är nyare än jag. Så nu borde väl kreativiteten flöda? Jag sitter vid datorn och mördar hjärnceller när jag försöker hjälpa Filip med en copygrej. Börjar ifrågasätta mig själv.

Jag är alltså egentligen ekonomstudent och fick helt plötsligt en dag för mig att jag skulle bli copywriter istället. Ha ha. Ha ha. Nu ska jag under sju veckor försöka visa att jag kan något, innan det är dags att gå tillbaka till plugget för sista året. Nåväl, hittills har jag mest lärt mig branschskvaller. Det är nämnligen det både reklamare och studenter har gemensamt; de älskar skvaller. Det gör inte jag, inte än, eftersom jag inte vet vem någon är. Men så här mycket vet jag hittills:

- Resume bråkar med Dagens Media om ett embargobrott i Cannes. Heja DM!
- Alla var jättefulla i Cannes. Ingen jag pratade med kom ihåg det kvällen efter. Claes de Faire skrev om mig utan att veta vem jag var. Martinez är egentligen ett skitställe, men eftersom alla andra går dit så måste man.
- Anna Serner är emot nepotism.

Ikväll har vi sommarfest på Byrån. I spöregn, of course. Hoppas att det blir kul och att någon kommer ihåg mig imorgon.

Tjingeling!