Sunday, June 03, 2007

Konstigast om 50 år

Så var den nästan över, min helg som "between jobs". Den har firats rejält med tretimmars after-work och pizzamiddag och Riche i fredags, och spritbuffé igår. Nu ser jag helt klart fram emot en arbetsvecka för att stabilisera kroppen en smula.

Och just det, uppsatsframläggningen gick bra. En liten komplettering bara, sen kan vi släppa den till omvärlden. Jag är verkligen inte student längre. Skumt.

Jag har funderat lite över vilka saker vi håller på med nu, som kommer att verka konstigast om 50 år. Ni vet, som att det känns smått obegripligt med löntagarfonder på 70-talet eller att man kunde leva utan mobiltelefon. Här är några förslag på vår tids konstigheter.

1. Klimatdebatten. Att det ens fanns en debatt kommer att verka ungefär lika konstigt som att läkare gick ut på 50-talet och endorsade olika cigaretter. Vad är det är diskutera, liksom? Man kommer undra hur det kunde ta så lång tid innan folk reagerade.

2. Monopolen. Mina barnbarn kommer att fråga med stora ögon om det var sant att man inte kunde köpa vin i mataffären. Och jag kommer att berätta den långa historien om Systembolaget, Apoteket och Svenska Spel. De kommer att tro att jag driver med dem.

3. Kriget mot terrorismen.
Kommer att klassificeras som ett typiskt fall av västvärldsgroupthink. Hur kunde så många tänka så fel så länge?

4. Reklamtävlingar uppdelade efter mediekategori. Motivering överflödig.

Eller vad tror ni? Något som kommer att verka ännu konstigare?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

You write very well.

1:38 PM  

Post a Comment

<< Home