Tuesday, May 29, 2007

Fåren i fållan eller Planning vs Strategi

Nu när jag alldeles snart ska börja jobba, måste jag allt oftare komma upp med en bra förklaring av vad det är jag ska göra på jobbet. Reklambyrå, så länge är det lugnt. Men planner? Med tanke på att inte en genomsnittlig reklamare (eller ens plannern själv) vet vad det är en planner gör, är frågan från människor i andra branscher både förståelig och befogad. Jag önskar bara att svaret var lite enklare.

Men efter mycket tänkande har jag kommit fram till detta: Min uppgift är att riva ner barriärer i reklam. Jag ska hela tiden sträva efter att slå hål på förutfattade meningar, vedertagna sanningar och cireklresonemang. Det kan man göra genom allt ifrån målgruppsanalys till youtubetittande och pluggande av vetenskapliga artiklar. Ofta handlar det om att veta där andra tycker, men ibland måste man börja med att tycka (företrädelsevis tvärtom jämfört med vad andra tycker) för att få en intressant infallsvinkel.

Hur som helst så leder det mig till att engagerat fäkta med armarna när någon frågar om jag håller på med strategi. Nej, nej, nej. Med min defintion av planningrollen är ju strategi precis motsatsen till det jag gör. Om projektledarens (strategens) roll är att förenkla komplicerade saker och få in alla fåren i fållan, är planners roll att ta fram storsläggan och krascha fållan och jaga fåren med elpistol. Detta upprepas precis så många gånger som krävs, tills fållan har byggts upp och om och är så stark att den står pall för varje släggattack. Då är konceptet tight. (Ursäkta den någon dramatiska metaforen, men det är faktiskt bilden jag har i mitt huvud när jag förklarar mitt yrke. Men det är inte så att jag på riktigt tycker att kunder och kreatörer är får. Eller att projektledare är såna där fluffiga fårhundar. I alla fall inte alltid. Kvasipsykologisk analys av detta emottages tacksamt.)

Just därför tycker jag att det blir knasigt när samma person har projektledare och planner på sitt visitkort. Att slåss mot sig själv är alltid svårare än att slåss mot någon annan. Så alltsa: Jag jobbar inte med strategi. Och kommer aldrig att göra. Jag är helt enkelt alldeles för knäpp.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jamen är det inte skillnanden mellan "powerpoint-låssas -strategi" och en strategi värd namnet du beskriver?

12:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

En planner jobbar alltid, enligt min uppfattning så långt ut i periferin som det är möjligt. En social och kulturell antropolog med insikt om inte bara 'att' utan också 'varför'. En planner sätter konsumenten/målgruppen/användaren i första rum medan en strateg har klienten/produkten som sin närmaste allierade.

3:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

I min välrd handlar det om två olika utgångspunkter: projektledaren utgår från sin insikt om kunden/uppdragsgivarens behov, verklighet och önskemål, medan planners utgångspunkt är att förstå användarens/konsuments behov, verklighet och önskemål. Det gör att insikten om, och behovet av, en separat planner-roll har vuxit i Sverige det senaste decenniet (även om det finns duktiga projektledare som kan balansera båda kompetenserna) sedan rollen "uppfanns" av Stanley Pollitt m fl i Storbritannien ett par decennier tidigare

6:44 PM  
Blogger Nina said...

Ni har alla så rätt, så rätt. Men jag tror dock att det är viktigt att tänka på att målgruppskännedom inte är hela nyckeln. Målgruppen vet nämligen inte alltid vad den vill ha.(Malcolm Gladwell har hållit ett fantastikst föredrag om det. Ska lägga en länk.) Därför vill jag expandera plannerrollen från att ha utifrån-perspektivet till att ha anarkistperspektivet.

9:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Utveckla gärna 'anarkistperspektivet'...

11:09 AM  
Blogger Nina said...

Är inte så vansinnigt genomtänkt, men jag tycker att det finns minst lika många fällor inom planning och konsumentteori som inom strategi. Därför måste en bra planner inte bara kunna ifrågasätta andra, utan även sig själv, och aldrig ta något för givet (typ resultatet från en fokusgrupp eller ens kreativa breifmall). Det är det jag menar med anarkist.

5:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hmm, men en planner ska ju gärna leverera en riktning, särskilt om man ser den kreativa briefen som produkten plannern lämnar efter sig. På det viset blir plannern en mycket viktig strateg. Givetvis beror det på vad man lägger i begreppe, och som så ofta är det lätt att fastna i semantik, men nog är det strategi, om än inte i traditionell bemärkesle, men kontentan blir väl att planern ska hitta en fungerande kommunikativ riktning?

/Peter

1:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

min fem-öring
planners finns för att kunderna har för små marknadsanalysavdelningar (oftast en person på halvtid i medelstora ftg)

12:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

vad jag letade efter, tack

11:53 AM  

Post a Comment

<< Home