Saturday, May 26, 2007

En ny planningterm och ett upprop

Jag har en bekännelse. Eftar att ha slitits mellan förnuft och känsla i flera veckor nu måste jag helt enkelt bikta mig.

Jag älskar Coca-Cola Zero. Jag blev tvingad att prova den i Rio, eftersom all annan läsk var slut när vi fikade uppe på Sugar Loaf. Den är ju så otroligt mycket godare än Cola Light! Det är helt enkelt inte försvabart att dricka blaskig läsk med skarp eftersmak av sötningsmedel när man kan få en god variant som inte heller har socker.

Problemet
är ju att jag verkligen avskyr Zeros reklam och så innerligt vill bojkotta produkten (se det här och det här.)För att reducera min kognitiva dissonans har jag hittat på ett nytt begrepp: målgruppssabotage. Har lyckats etablera det med hyfsad framgång på jobbet. Målgruppssabotage är när man, inte helt olikt att bojkotta en produkt, förstör för ett företag genom att konsumera produkten. Detta är möjligt när företaget har utsett en målgrupp för sin produkt och man själv tillhör en repellerande grupp. Genom offentlig konsumtion förstör man då företagets marknadsstrategi.

Exempelvis: Zero är riktat mot grabbar som inte på något sätt vill framstå som tjejiga. Om jag då ser till konsekvent dricka Zero ute bland folk, och prata vitt och brett om att det är precis som light, fast godare,samtidigt som jag kastar lite med håret och applicerat massor av rosa läppglans, borde jag då stöta bort den tilltänkta målgruppen. MOAHAHAHA.

Bäst att starta ett upprop för att få fler att delta i sabbotaget. Jag tror inte att impacten blir tillräckligt stor av en person. Anmäl ditt intresse här på bloggen!

6 Comments:

Blogger Kalle W said...

Men Nina, om man som kille vill dricka Zero, utan att samtidigt kännas vid den vämjeliga reklamen, hur gör man då?

Jag applicerar i skrivande stund enorma mängder rosa läppglans, men är osäker på om det räcker.

1:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Superkul inlägg!!! (tre utropstecken)

Medborgaraktivism kombinerat med Tommy Hilfiger-hiphopkultur-varumärkeshijack (beskrivet i No Logo som ironiskt, TH, ett varumärke för den amerikanska New England-vita eliten populariseras av svarta hiphop-kulturen som i sin tur gör att vita medelklasskids köper märket; cirkeln är sluten).

Men problemet är väl att det kostar att vara brand activist? Jag skulle nog inte vilja betala Coca-Cola för att försöka förstöra deras varumärke, särskilt när de tar mina pengar och gör MER reklam! :)

Däremot börjar ju Apples varumärke eroderas när man ser gamla gubbar/tanter med fjällräven-ryggsäck (1:a generationens, inte laptopversionen) som lyssnar på sin iPod de fått av barnbarnen i julklapp. Fast en silverfärgad MacBook Pro är väl fortfarande rätt cool vill jag tycka.

3:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Personligen kan jag tycka att det inte är försvarbart överhuvudtaget att dricka Cola (när det finns så goda fruktjuicer i Brasilien : ) men det är en helt annan diskussion...

Jag gillar dock begreppet 'målgruppssabotage', lite som brand hijacking antar jag men med en annan anfallsvinkel. Definitionen och tillvägagångasättet skulle kunna vidareutvecklas genom att man t.ex försvagar motståndarens trovärdighet (i detta fall 'co(o)la grabbar) genom att friskt påstå i tid och otid att dom faktiskt bär läppglans och inte alls är en lämplig målgrupp för Zero! Då ändras både målgruppens vanor och således också produktens marknadsstrategi. In love and war...

3:32 PM  
Blogger Nina said...

Det blir helt klart svårare att målgruppssabotera om man tillhör målgruppen. Men då kan man själv sprida produkten till oönskade konsumenter. Så sorry Kalle, du får nog vänta med att dricka Zero till sabotaget har lyckats :)

Om man tänker på all den energi som läggs ner på att trasha företag man inte gillar (insändare, blogginlägg, söka upp alternativ, betala mer för en annan produkt)tror jag inte att pengarna är något problem i det här fallet. Kan bli svårare om man blir tokig på typ Mieles tvättmaskiner.

8:07 PM  
Blogger niklas said...

Väl sagt nina!
Jag som kille kanske kan målgruppssabotera mini mer?

11:23 PM  
Blogger Nina said...

Det borde gå alldeles utmärkt, lunxer. Lycka till, vi väntar med spänning på resultatet.

9:13 AM  

Post a Comment

<< Home