Friday, April 20, 2007

Nollor

Kampanjen jag älskar att hata, Coca Cola Zeros pågående, går från oklarhet till oklarhet. Förutom en helt vansinnig överspendering i TV (jag ser den hela tiden, och är inte i målgruppen och tittar rätt sällan på TV) så har nu den permanenta kampanjsajten dykt upp. Tjejen i BH är kvar, men är skuffas åt sidan av tre sköna australiensiska dudes som hänger i sin cribBondi Beach. Och kallar alla besökare för dude.

På sajten kan man få ta del av Coca-Colas nya filosofi. Why not a great life with zero downsides? Why not strip tease with zero tease? Why don't romantic movies give women realistic expectations? Och min personliga favorit: Why not sex with zero foreplay?

företaget Coca-Colas hemsida kan man läsa att Zero är Coca-Colas nya dryck för MÄN. Tillåt mig ett elakt skratt. MOAHAHAHAHA!

Har de som gjort den här kommunikationen någonsin träffat sin målgrupp? Kan de i såna fall berätta för mig varifrån de har fått insikten om att män BARA tänker på sex och framförallt vill SKYLTA med det inför alla?

Nu har ju jag inte gjort någon djuplodande målgruppsundersökning, men jag har för mig att de flesta porrtidningar och liknande symboler för sexfixering brukar ligga gömda i någon garderob. Liksom såna där skumma affärer ligger i någon obskyr källare och porrfilm går mitt i natten på TV 1000. Men det kanske är helt fel. För egentligen vill normala män (observera MÄN, inte 14-åriga pojkar) skylta med sitt sexintresse. Och det har Coca-Cola upptäckt. Därför tänker de nu se till att man genom något så enkelt som att dricka en viss läsk kan outa sig som sexfixerad och kvinnofientlig. Äntligen.

Kampanjen hade kunnat funka om den hade gått väldigt smalt och riktat till en specifik målgrupp (Slitz- och Mooreläsare poppar upp spontant) och var okänd för de grupper (exepelvis halva världens befolkning) som den tar ställning emot. Då hade Zero kanske blivit en intern blinkning mellan folk i målgruppen. Men det passar inte Coca-Cola att vara smal. Och dessutom är hela grejen (om jag får vara lite emotionell) förbannat osmaklig.

Det här får bli sista inlägget om Zero. Det är för deppigt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

men Zero säljer som bara den, är Coca Colas största framgång på länge. Företagets vinst steg med 14% mycket tack vare framgången med Zero...

5:41 PM  
Blogger Nina said...

Alltså nja. Om man läser hela artikeln jag hittade

http://sg.biz.yahoo.com/070417/3/47w6i.html

så står det ju faktiskt mest om framgången på växande marknader (för de traditionella produkterna,antar jag, men kan ha fel) . Hur det går i Sverige kan man ju inte veta än.

Kan det inte vara så att Zeros framgång har mycket med brand interest att göra? Typ som Cola-filen. I såna fall är det ju bara bra att reklamen suger, i och för sig.

11:29 AM  

Post a Comment

<< Home