Thursday, May 24, 2007

Tråkig skola och bra reklam

Jag hade helt glömt bort hur det är att tentaplugga. Uppdatering: Det är trååååkigt, ensamt och inte särskilt givande. Skrev precis engelskatenta i morse, så nu är det bara den trevliga kursen "aktiebolagets organisation och ledning" kvar. Gäsp.

På senaste tiden har jag sett två olika reklamenheter som jag verkligen gillar. Den ena har Åkestam.Holst gjort för tampongen Ellen. Fina och smarta, tycker jag. Den annonsen jag såg finns inte med på hemsidan. Den satt på skåpdörren på gymmet, och det stod helt enkelt "Glöm inte att låsa skåpdörren" med payoffen "Ellen. Den dubbelt så dyra tampongen". Jag är galet mottaglig för reklam just på gymmet. Jag tror att det beror på att man just då känner sig som mest missnöjd med sig själv, men samtidigt som att man aktivt försöker göra något åt sina skavanker. Då funkar den här typen av info-reklam jättebra.

Min andra favvo just nu är Liberos Spring Collection. Filmen (lång version finns som flik på hemsidan) är så söt att man dör och hemsidan är som vanligt perfa. F&B är så duktiga på att jobba med kommunikativa produkter. Och bebisar är alltid söta. Lite som kattmat, man kan liksom inte misslyckas om man inte lägger in en sån där smetig voiceover och en inzommad kvinnohand med obehagligt långa naglar.

Ikväll är det återfest för den utomordentliga kursen Media Management som från och med i höst blir ett major på Handels. Ser fram emot mat, sprit och trevlig umgänge. Flykten från tentatristessen är aldrig långt borta.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mors Nina,

grattis till att du knuffat uppsatsen över tröskeln, måste kännas skönt.

Jag får helt konstiga associationer när jag ser Spring Collection.

Jag kommer att tänka på att i USA (kanske på andra platser också) ställer man ut barn, ungefär som man ställer ut hundar på en hundutställning.

Jag funderar över kopplingen barn och mode, att det som krokigt ska bli ska böjas i tid, typ.

Jag reagerar på att ungarna plåtas halvnakna och påminns om att sådan förekommer i andra riktigt rejält obehagliga sammanhang.

Så den filmen gör inte sitt jobb i mitt fall.

Ha en bra fest!

5:28 PM  
Blogger deeped said...

Sämst är reklamen för Duvul impregneringsmaskin... "skaffa en impregneringsmaskin och bli fullkomligt tokig på köpet" ...

8:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jonas,
jag förstår dina reaktioner, men visst är det sorgligt? Det är inte så länge sedan ett gäng nakna barn betydde nordisk sommar och sol...
Har en gång en negativ konnotation etablerats är den där för evigt.

10:48 AM  
Blogger Nina said...

Jag har undrat så mycket äver den där galenskapsreklamen (minns aldrig avsändaren). Kan de vara allvarliga? Eller är det ett väldigt dyrt internskämt som man inte fattar? Det är i alla fall det i särklass mest bisarra reklamen just nu. Så bisarr att jag nog inte kan tycka att den är sämst, den faller liksom utanför skalan.

Jag kanske är naiv, men jag får verkligen inga obehagliga kopplingar till Libero. Jag funderade över det när jag såg den första gången, men jag kände snarare tvärom, att det var en skön kontrast till allt hemskt som händer barn. Reclaim the kids, typ. Nåja, smaken är olika.

4:14 PM  

Post a Comment

<< Home