Seg tablett i lyxförpackning
Har varit på väg att skriva om det här länge, men glömt bort det ständigt och jämt. Sedan några veckor tillbaka finns Läkerol Dark, en superlyxig halstablett. Fast Food Lovers gillar smaken men sågar konceptet. Jag har dessvärre inte smakat den själv, men när det gäller konceptet tror jag däremot att Läkerol har tänkt helt rätt.
För det första är det smart ur ett uppmärksamhetsperspektiv. Förpackningarna syns, och placeras dessutom på andra ställen än de vanliga halstabletterna. För det andra är det smart ur ett saliensperspektiv, eftersom Läkerol nu kan lägga ännu en association till sitt varumärke (lyx, fast jag hatar det ordet. Vill knappt ens skriva det. Urk.) För det tredje ger det en överraskningseffekt från ett varumärke som verkar tycka att nytänkande är att lansera en tablett som inte bara smakar lakrits, och inte bara viol, utan BÅDE OCH. Så som kommunikativ produkt finns det alltså i alla fall tre goda skäl för att lansera Läkerol Dark.
Dessutom tror jag att produkten faktiskt skulle kunna sälja. Folk röker mindre och mindre, men de flesta går runt med halstabletter eller tuggummi på sig. Och just de produkterna har mycket gemensamt med cigg; man konsumerar dem ute bland folk och man bjuder ofta på dem. Men medan cigarettmärkena har kämpat i hundra år för att säga något om den som röker just det märket, är halstabletterna förvånansvärt personlighetslösa. Hur är en Vicksmänniska eller en Extraperson? Det är högst oklart. Men genom att ladda dessa varumärken med betydelse skulle man kunna göra ett statement. Och då blir det riktigt intressant.
Däremot är jag rädd att just Läkerol Dark inte kommer att göra det jobbet. En anledning är den förvirrade prissättningen. Två för 25 på Pressbyrån är inte exklusivt, men sammanhanget gör det dyrt jämfört med andra produkter. Men den största anledningen är att Läkerol Dark inte har berättat något om sig själv. Och jag köper inte något om jag inte får en anledning. Dark är en perfekt produkt för att utnyttja handikappeffekten och göra riktigt dyr reklam. Men tills Läkerol fattar det, ger jag inte Dark mer än ett par månader.
6 Comments:
Dessutom kan jag meddela att de har en viss laxerande effekt. Inte helt angenämt.
24 med Champagne & Guarana :-)
Jag vet!! Men det kändes lite drygt att skriva "som vi gjorde på XL i höstas" IGEN, så jag lät det vara. Men nu skrev jag det i alla fall. Jag visste att vi hade rätt!
"Sågar konceptet" är att ta i. Vi raljerar över processen och "ta chansen nu"-mentaliteten över lyx-trenden som spritt sig likt en löpeld. (även om jag kan hålla med om att vi inte är 100% tydliga...)
Och vi håller med i alla dina punkter angående produkten med en reservation: uppmärksamhetsperspektivet. När det är en nyhet placeras produkten synligt och drar till sig uppmärksamhet, men när intro-perioden är över finns risk för att den förpassas till en position vid alla andra och tappar sin exklusivitet. Om inte Läkerol styr upp butiksskyltningen och ser till att ge Dark en bättre och mer exklusiv placering/känsla i butik. Alltför många "exklusiva" produkter tappar sina egenskaper när de buntas ihop i en kategori och jämställs med andra produkter.
Alternativt ger Dark en bra top-of-mind och skapar en smak-/varumärkespreferens och därför söker konsumenten själv upp produkten oavsett placering. Men den faller ju på din egen slutsats - dom har inte gett dig en anledning att köpa just Dark.
/Redaktionen FastFoodLovers
Hej snabbmatsälskare, sorry att jag tog i lite i mitt inlägg. Ni har rätt i att "sågar" var lite i överkant... Jag tänkte på uppmärksamhet som placeringen är nu, alltså framme vid kassan. Egentligen vore det väl ännu bättre att ha de bakom kassan, så att man måste be om dem. Men håller helt med om att de skulle tappa all edge om de placerades bland de vanliga halstabletterna.
Såg faktiskt att de gjorde en wrap på Metro i fredags. Glåmig trycksvärta på utsidan av en gratistidning skriker verkligen lyx... Gillar er blogg förresten!
Ja, jag fick en sån Metro i min hand jag oxå...blev mest förbannad för att mina händer var toksvarta när jag kom till redaktionen...
(vi blev inte upprörda, mest rädda för att vi kanske var lite väl dryga i vår recension...)
Och vi gillar Reklamchock oxå och tackar ödmjukast för ditt beröm.
Post a Comment
<< Home