Wednesday, March 07, 2007

Virrdag

En lite lätt problematisk dag. Först jobb, sen projektarbete och sen kanske världens tråkigaste föreläsning. När man skriver uppsats på Handels måste man närvara vid 8 metodföreläsningar. Det vore ju inte så dumt, om de inte var så urbota dåliga. Istället för att prata metod känner alla lärare ett enormt behov av att förklara just sin syn på uppsatsskrivande och hur man ska göra. Inte heller det vore så dumt, om det nu inte var sa att alla säger emot varandra. Hela tiden.

Först kommer någon och pratar om vikten av att fokusera på frågeställningen. Sen kommer nästa och påpekar att man absolut inte ska hänga upp sig på frågeställningen, utan bara köra på. Den tredje poängterar hur viktigt det är att träffa sin handedare ofta i början. Den fjärde menarar att det inte är någon som helst idé att prata med sin handledare innan man har något konkret skrivet. Nåväl. Var jag inte nervös innan kursen är jag det i alla fall nu. Lösning: Lyssnar inte på föreläsningar. Och kör på och hoppas på det bästa.

Fick se en ganska rolig piratreklamfilm för iPhone idag. I alla fall är den rolig ur mitt övertrötta perspektiv.



Jag undrar om det finns någon i den uppkopplade delen av värlen som inte känner till iPhone vid det här laget? Och den finns inte ens. DET är varumärkesarbete, det. Och jag ser det som ett kvitto på att det funkar att släppa kontrollen över sitt varumärke en smula och låta det bli som det blir. Men att man samtidigt bör hålla ordentlig koll på det man kan kontrollera. User generated är inte user generated när företag betalar för att folk ska göra något. Då är det corporate generated. Fast med dåliga kreatörer.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Just i Apples fall är det väl i och för sig snarare så att de har en enorm kontroll på varumärket, kolla bara ryktesspirdningen inför MacWorld och andra mässor och Jobs "key note" som betraktas i det närmaste som att Jesus kommer nedstigande och men nyheter från gud.

Det finns en mängd bloggar som enbart ägnar sig med rykten om kommande produkter, men ingen får vet något, inte ens återförsäljarna. Full kontroll - allt för att behålla mystiken.

Full kontroll har man också när det gäller produkterna, ingen teknik licensieras ut, när det gäller priserna, inga Apple-produkter får reas eller priskonkurreras med, allt ska säljas till Apples listpriser.

Apple har, för att låna Adam Morgans term, en "Lighthouse identity" - och en mängd trogna som navigerar efter denna fyr. Problemet de står inför är när Mac nu börjar bli "allas" dator.

Apple blir, som alltid, spännande att följa. Och filmen var lite kul faktiskt.

10:08 PM  
Blogger Nina said...

Hej Peter! Jag håller med om att de har full kontroll över produkten och informationen. Däremot tycker jag filmen är ett exempel på att själva varumärket ligger inte bara i betraktarens hjärna, utan också i dess händer, om du förstår vad jag menar. Jag tänker på varumärket som summan av allt som nämns i samband med Apple, från egen reklam till andras skämt eller blogginlägg. Och är man så känd, blir man också allas egendom. Ett företag som försöker kontrollera sitt varumärke skulle aktivt jobba för att få bort den här typen av filmer (vilket såklart är omöjligt). I apples fall tycker jag däremot att det känns som att de uppmuntrar det, vilket jag tror att smart. Ingen idé att kämpa i ett krig man inte kan vinna. Eller?

5:44 PM  

Post a Comment

<< Home