Thursday, March 15, 2007

Härmapor

Resume.se har det varit full fart angående en annons ur Berghs alla hjärtans dag-kampanj (se mitt tidigare inlägg om det här.) Först gick Resumé ut och påpekade annonsens snarlihet med en australiensisk annons. Idag kom sedan en rättelse som fastslog att det inte kunde röra sig om ett plagiat, eftersom annonserna publicerades i stort sett samtidigt. Kommentarerna från läsarna har som vanligt inte varit nådiga.

Man kan anse vad man vill om att Resumé överhuvudtaget ägnar sig åt den här typen av journalistik. Själv tycker jag att "lika som bär"-konceptet passar mycket bra in i tidningens profil med vimmelbilder, utspel och dagböcker. En underhållningsskrift för reklambranschen, helt enkelt. Men diskussionen i just det här fallet dras med massor av konstigheter.

För det första; det rör sig inte om att Resumé har grävt fram något gammalt jobb ur en AD-aspirants mapp, utan det är faktiskt en publicerad kampanj som gick i Stockholms tunnelbana. Må vara att den är gjord av studenter, men vill Berghs skapa PR för skolan genom den här typen av uppdrag så får man nog tåla att bli granskad som vilken professionell reklambyrå som helst. Således ser jag inget fel i att påpeka problemet med plagiat i det här fallet. Om det nu hade varit sant. Men...

För det andra;
plagiatdiskussionen är fullkomligt absurd. Att något är "gjort" är inte detsamma som plagiat. Alla som någonsin suttit i en arbetsgrupp på en reklambyrå eller för den delen kollar in en hel del reklam exempelvis på nätet, måste vara medveten om förekomsten av parallella idéer. Det är ytterst ovanligt att en reklamidé är så unik att man inte kan hitta en liknande lösning någon annan stans eller vid en annan tidpunkt. Det betyder inte att man har sett idén tidigare och plagierat den. Det betyder bara att man har kommit på samma sak.

Däremot kan det också betyda att idén inte är optimalt kopplad till avsändaren, utan mer en "reklamig" lösning som kräver en logga el. dyl. för att poängen ska hämtas hem. Och det är en varningsklocka.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det gäller att komma ihåg att reklam inte är något självändamål -reklam har ett syfte. Målet helagar alla medel som det heter. Även om det kan vara lite "fult" att återanvända en idé kan det absolut göras ifall det passar i ett specifikt fall. Så görs när det gäller andra typer av företagsstrategier - så varför ska det inte få göras inom reklam.

12:19 PM  
Blogger Nina said...

Jag håller med. Men tror fortfarande att idén inte är klockren om den kan appliceras på X antal andra produkter och/eller situationer. Men visst, så länge målgruppen inte gör felkopplingar är plagiat inget problem. Däremot kan det nog bli svårt att få jobb i framtiden om det visar sig att allt bra man gör är direkt hämtat från någon annans hemsida.

2:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker så här: Det är ok att planka idéer om det är kommersiellt motiverat för att lösa den kommunikativa uppgiften och sker i samförstånd med uppdragsgivaren.
Men det är inte ok att försöka få cred i reklamtävlingar för idéer man medvetet stulit. Där är originalitet en viktig parameter, annars fyller inte kreativitetstävlingar sitt syfte som inspirationskälla och vägvisare för hur reklamen ska utvecklas.

4:47 PM  

Post a Comment

<< Home