Monday, February 12, 2007

Mådagsgodis

Lars Berge är fyndig i en krönika om prettofieringen av godishyllan. Håller med dig, Lars, sån där lyxchoklad är skitäcklig!

Klockan 08.15 i morse var jag och Micke på Östermalmstorgs tunnelbanestation efter att ha rest i fyra timmar. I hela tunnelbanan satt en massa reklam för Alla hjärtans dag (typ). Samtal:

Micke (halvsovande): Vad är det där?
Jag (helsovande): Det ser ut som om det är gjort av studenter.
Micke: Det är säkert Berghs.
Jag: Japp.

Och det var det såklart. Till och med i sömnen känner man igen studentjobb. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Kanske är det att prduktionen ser kackig ut. Eller den ganska aggresiva och lite "arty" formen. Men mest tror jag att det är att det inte riktigt landar. Vad är det man vill? Sälja något? Uppmana till något? Och hur har man tänkt när man gör en krånglig textannons för exponering i en tunnelbanerulltrappa?

Men det är såklart problemet för alla skolor. Man har inte en komplett arbetsgrupp. Vi på Handels har ingen som kan göra ut idéerna. Och på Berghs verkar de inte ha någon som kan fråga sig varför man gör det man gör.

Därför ska det bli kul att vara med i 48 timmar i vår. Och se vad de där människorna längre bort på Sveavägen faktiskt går för. Förresten tycker jag att den här bilden var fin. Men hellre att ha på väggen än som reklam i tunnelbanan.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Intressant inlägg. Och du hittar ju problemets kärna. Med inblick i detta projekt kan jag berätta att det just var gjort av de som ni saknar på Handels; de som "är bra på att göra ut". Alltså Grafisk design-studenterna. Ingen arbetsgrupp, inte Art/Copy-inriktningen. Vilket ju förklarar kommunikationsbristen.

Håller med dig, det skall bli kul att jobba ihop på 48h!

12:54 AM  

Post a Comment

<< Home