Monday, September 25, 2006

Upp till kamp

När man pluggar på XL lär man sig massor av nya saker hela tiden. Det mesta känns dock ganska självklart. Men på senaste tiden har jag märkt att andra inte alls tycker att det är så. Alltså kommer vi som har gått XL åka på en himla massa däng när vi ska ut och jobba, från folk som verkligen inte håller med oss. Kan ju vara bra att veta. Jag kommer antagligen att bli galen, eftersom jag har så dåligt tålamod (ska jobba på det, verkligen). Några grejer som jag tycker är helt självklart som andra tycker är konstigt:

1. Det är bättre att fokusera på share of attention istället för share of voice. Ingen idé att prata om folk inte lyssnar.

2. Och därför: Man bör ta utgångspunkt i vad vi vill att folk ska tycka/känna/göra, snarare än vad vi vill ha sagt. En plan som utgår ifrån att vi vill berätta om vår nya produkt är en dålig plan.

3. En annons som folk gillar kan oftast fortfarande göras bättre. Gillande är utmärkt, men det ska hellre gälla varumärket än just den filmen. Typexempel: Den härliga Hondafilmen som jag la ut här för ett tag sen.

4. Närhet i medieplanering gäller inte bara säsong, det gäller även köptillfälle. Alltså bättre att göra reklam för matbutiker på eftermiddagen och för lunchställen på förmiddagen. Folk har så mycket sämre minne än man tror.

Det finns hur mycket mer som helst, men de här grejerna tänker jag inte ge upp. Jag kommer att tjata och tjata och slipa argument tills jag vinner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home