Sunday, September 17, 2006

Snygga sossar, sa hjärnan

Mitt i valvakan och det ser bra ut... Vilken nagelbitare! Jag kommer att sakna alla roliga (och tråkiga) kampanjer som partierna har bidragit med den senaste månaden.

Läste i senaste pappers-Resumé att DR-byrån Nxt Sthlm har gjort en undersökning av alla partiers reklam. Undersökningen visade att Socialdemokraterna inte nådde fram med sitt budskap med sina valaffischer. Nxt har använt metoden Eyeflow som spårar hur ögat rör sig över annonsen för att komma med det revolutionerande resultatet att människor tittar mest på ansiktena. Alltså är Socialdemokraternas och Centerns kampanjer misslyckade, eftersom folk kollar på ansiktena och missar det skriftliga budskapet. Vänstern, med rena textaffischer, lyckas däremot förmedla sitt budskap.

Huuu, det här resonemanget tyder på läskigt lite kunskaper i marknadsföring.

För det första,
slå upp vilken grundkursbok som helst och läs att människor alltid tittar mest på ansikten. Det är helt naturligt. Inget nytt således.

För det andra, så är inte budskap detsamma som det som står i copytexten. Budskapet i alla politiska kampanjer är "Rösta på oss!" Och ministrarna i sossereklamen är ju varumärken så det förslår! Man behöver inte kolla på loggan för att veta avsändaren. Snarare är kampanjen särdeles lyckad, eftersom man attraherar det limbiska systemet (som automatiskt kollar på ansikten) för att förmedla budskapet (Rösta på Göran Persson = rösta på sossarna, det vet ju alla!)

För det tredje, undersökningen innebär att man ber folk kolla på annonserna. Så funkar inte verkligheten. Och när folk tittar frivilligt, dras man till färg och ansikten. Alltså vinner sossarna och centern igen. Klart man kollar på texten om man blir ombedd att titta på vänsterns annons, man har ju inget val! Men att se en text är heller inte detsamma som att ta den till sig.

Summan av kardemumman
blir att folk som går förbi annonserna på stan garanterat minns sossarnas enkla och attraktivt paketerade budskap bättre än vänsterns textannonser. Och att Eyeflow är rätt värdelöst om man inte har någon koll på teorin som ligger bakom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home