Thursday, September 21, 2006

Kreativitetsövningar

Jag surfar runt en hel del på olika reklamsajter, och många vill dela med sig av olika tips och trix. Jag blir alltid förvånad över hur lite konkreta de tipsen är. Skriv intressant, vad betyder det? Borde inte copywriters om några kunna uttrycka sig konkret och säljande?

Nåväl, vi har jobbat med en hel del mycket konkreta kreativitetsövningar på senaste tiden som jag tycker har varit jättebra. Något att prova, helt klart!

Den första går ut på att sälja en produkt med en annan kategoris röst. Det är jättekul, och används förvånansvärt sällan i verkligheten, har jag märkt. Testa att göra en annons för chips med bilkategorins röst, eller för försäkringar med tvättmedelskategorins röst. Man uppmärksammar både likriktiningen inom kategorier och de egna fördomarna kring ett visst varumärke och hur det "får" uttrycka sig.

Den andra övningen, som har blivit min favorit, handlar om att bygga kreativa scheman. Dela upp ett papper i tre kolumner. Skriv varumärket/produktnamnet högst upp. I den första kolumnen skriver man sen alla produktegenskaper man kan komma på, som gäller för produkten. I den andra alla varumärkesassociationer. I den tredje massor av kommunikationsknep (typ negativt utrymme, storlek, ljud, färg...). Sen slumpar man fram tre olika kombinationer. Man får absolut inte byta! Sen genomför man kombinationerna i en konkret kommunikationsidé. Det är otroligt intressant vad man kan komma upp med!

Vi gjorde det här för Connex nu i veckan, ska lägga upp bilderna så fort jag kan.

3 Comments:

Blogger superpanic said...

Bra trix!

11:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!
Vilka intressanta tips du har.
Jag är lärare i mediekommunikation på gymnasiet och jag försöker hela tiden hitta nya kreativa metoder lik dem du har gett tips om. Jag är ny som lärare men jag har märkt att eleverna har blivit mycket mer intresserade av ämnet sedan jag bytte teoriuppgifter mot mer praktiska utmaningar. Responsen har varit över förväntan!

Jag skulle vara så himla intresserad och tacksam om det gick att få mer tips och förslag.

Keep up the good stuff :)

7:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sök på "Den kreativa ordspråksboken". finns arbetsbok till. Hur många tips och tankar kring kreativitet som helst. Men kanske främst kopplat till företag/ verksamhetsutveckling.

11:38 AM  

Post a Comment

<< Home