Thursday, September 14, 2006

Honda = vaddå?

På senaste tiden har jag läst otroligt mycket artiklar och böcker om allt från elekricitet i hjärnan till hur typsnitt påverkar uppfattningen hos folk som läser snabbt. Och allt det ska jag försöka komma ihåg. Det går såklart inte, men det kan i alla fall påverka hur man tänker lite mer generellt.

Det jag har fastnat mest för är resonemanget kring semantik, alltså hur ord låter och vad de betyder. Det är nämligen ett jättebra sätt att hjälpa människans hjärna att koppla. Varför säljer Lambi mest toapapper? Jo, för att hjärnan tänker lambi=lamm=mjukt. Och i reklamen säger de att det är mjukt. Så man minns det. Det låter kanske självklart, men det är väldigt få kommunikationsplattformar som faktiskt använder det. Samma sak gäller hjälpen att koppla till varumärket.

Jag kom att tänka på det när jag hittade en av mina gamla favoritfilmer för Honda idag.



Den är filmen tycker jag är jättefin och bra. Den sticker ut. Man tycker om den. Men för tusan, man minns aldrig att det är Honda! Ingenting i filmen, utom de två sista sekunderna när loggan visas, hjälper till att koppla rätt. Varför inte visa ratten, med ett tydligt H, som första pryl? Då tänker man Honda i två minuter istället för två sekunder. Bra att få ner det här på bloggen så att jag kommer ihåg det i evigheters evighet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home