Thursday, September 14, 2006

Magert utbud i Madrid

Stora saker på G i modevärlden, som även påverkar oss i kommunikationsbranschen. Inför Madrids modevecka måste alla modeller vara över 18 år och ha ett BMI (vikten i kilo x länden i meter i kvadrat) över 18 (antar att det bara gäller tjejerna, för killarna borde det ligga lite högre...), vilket är den medicinska gränsen för normalvikt. Ett utmärkt exempel på att ifrågasätta gängse normer, som vi XL-studenter gillar.

Idén kommer att sprida sig till andra länder och andra branscher. Vilket i sin tur måste ändra argenturernas inställning. Vi kan mycket väl vara på väg mot ett riktigt regimskifte. Vad kul! Jag har ingen speciell uppfattning om hur stor en modell ska vara, men det är ju alltid kul när det händer saker och folk blir upprörda. Men framförallt är det här ett gyllene tillfälle att faktiskt ta reda på hur sambanden ser ut mellan modeller-ideal-självuppfattning och allt sånt flum som svävar runt i debatten. Jag känner doften av uppsatsämne. Vad säger ni, läsare? Ska jag och Emma ta reda på hur det ligger till?

Fast å andra sidan... aj då. Där rök min potentiella modellkarriär. Efter en snabb uträkning hamnar mitt BMI på ståtliga 17,6. Måste genast få dem att ändra reglerna om jag ska kunna delta i Madrid nästa år. Eller kanske efterlysa lite mer nyans i debatten?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home