Monday, May 28, 2007

Signalvärde

Idag kom jag att tänka på skyltar som kommunikationsform. Det måste vara en av de vanligaste och minst uppmärksammade medierna man stöter på under en vanlig dag. När jag gick över Östermalmstorg kunde jag ränka till 11 skyltar i mitt blickfång, samtidigt!

Jag tycker att det är dags att skylten får en revival, inte bara hos action marketers där ute. Skyltar räddar liv, för tusan! Hur mycket annan kommunikation gör det?



Problemet är att för många skyltar är i dagsläget inte lever upp till sin potential. De är nästan alltid informativa. Det tycker jag är synd. Med lite fantasi borde man kunna ändra innebörde av skylten litegrann, så att den förmedlar något mer. Vad skulle exempelvis hända om skyltar som förbjuder tomgång för bilar var gröna istället för blå, för att styra in hjärnan på varför man inte ska låta bilden stå på? Eller om gubben och gumman på toalettskylten höll varandra i handen istället för att visa kall distans? Just nu vill jag ändra yrke till grafisk desginer och göra om alla skyltar på en gång, bara för att det vore kul att se vad som hände.

Min favoritskylt är förresten, just nu i alla fall, den enorma flagga som hänger utanför The Stray Boys butik på Smålandsgatan (om den kan räknas som skylt). En annan favorit är 7-elevens skylt, eftersom man då vet att räddningen (kaffe, tuggummi, plåster, tamponger) snart är nära. Så mycket positiva känslor av lättnad som finns samlade i den skylten!

Min absolut värsta skylt är den skylt som sitter på dörrar, där det står "tryck" eller "drag". För det första är de nästa alltid fula, av typen upptejpad papperslapp. För det andra har de som enda uppgift att få en att känna sig som en idiot. Man observerar dem nämligen aldrig förrän det är för sent, och man redan har tryckt/dragit dörren åt fel håll, och tittar ner för att kolla varför den inte går upp. Idiotförklaring i pappersform, helt enkelt.

Några fler förslag på bra och dåliga skyltar?

3 Comments:

Blogger Kalle W said...

Jag skulle vilja nominera de skyltar som sitter på väggen över avdelningarna i mataffären och som döljs av de tusentals illgula extrapris-skyltar som hoppfulla handlare hängt från taket, som när man står en halvmeter från mjölken vänligt upplyser en om att man befinner sig i mejeri-avdelningen. Såvida man inte är snubben från filmen Memento är deras användbarhet klart begränsad.

Paco Underhills fantastiska "Why We Buy" har ett helt kapitel om korkade skyltar.

Se även det här föredraget.
http://video.google.com/videoplay?docid=-4101280286098310645&q=seth+godin+broken

8:32 PM  
Blogger frebro said...

Här är några bra skyltar: http://thrillingwonder.blogspot.com/2007/02/wildly-hilarious-signs-part-3.html :)

8:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

vad jag letade efter, tack

10:29 AM  

Post a Comment

<< Home