Tuesday, April 17, 2007

Guldäggsveckan del 2

Här kommer en lite försenad rapport från ett Guldäggsseminarium i fredags. Jag har suttit och skrivit som en tok på uppsatsen hela dagen. Gick från desperat till lätt orolig nu vid nio, så man får väl kalla det ett gott dagsverke.

Seminariet hette i alla fall Brand Entertainment och hölls av bland andra Stina Honkamaa (Carat) och Matias Palm Jensen (Farfar). Flott värre, alltså. De pratade mycket intressant om det bästa jag vet: reklam som underhållning. Enligt samtliga talare är underhållande reklam, må det vara programming, viraler, kampanjsajter eller något annat the way to go. Och som ni vet håller jag med.

Bra nog lyckades de hålla sig undan från "TV-reklamen är död" och andra floskler, och konstatera att underhållande reklam är medieobundet. Och att underhållande inte är samma sak som tokroligt. Liksom Uppdrag Granskning eller Bibeln kan vara underhållande, kan allvarlig reklam vara det (se bara anorexi bulimi kontakten. 147 000 visningar på Youtube!!). Men för att kunna nå folk måste man göra det värt ansträngningen. Helt enkelt.

Sen sa Matias två jättebra grejer:

1. Utan reklam finns det ingen TV.
Något som allt för ofta glöms bort i debatten, tycker jag. Om TV-reklamen dör, dör också TVn. Utom SVT då. TiVo är en självmordsbenägen uppfinning, eftersom den inte behövs om för många använder den.

2. Det är klart att man kan sälja annonser på en kampanjsajt. Jag vet. Men det känns skönt att någon annan är jag, Emma och koko-Dahlén tror på det.

2 Comments:

Blogger Henrik Torstensson said...

Ska man vara petig så görs det en hel del bra tv-serier för betalkanaler (främst HBO). Men även de får naturligtvis problem om alla program time- och place shiftas från tv:n till mindre officiella torrentsajter.

1:15 AM  
Blogger Nina said...

Så sant så. Men frågan är om inte streaming eller möjligen DVD känns som ett bättre framtida alternativ om man vill betala för sig än broadcastad TV. Eller så är jag närsynt eftersom jag aldrig själv har haft betal-tv.

4:02 PM  

Post a Comment

<< Home