Thursday, April 12, 2007

Guldäggsveckan Del 1

Som många säkert vet så håller årets version av Guldägget på i en hel vecka. Reklamförbundet och diverse sponsorer fixar föreläsningar på löpande band på biograf Rigoletto (schemat hittar du här.)Redan idag började jag således värma upp med att besöka föreläsningen Mind Control som hölls av Petter LindholmMTG Radio.

För det första måste jag bara säga att jag älskar väl förberedda föreläsare. En bra föreläsning kan bli som en opera, med talaren i perfekt samspel med publiken och powerpointen. Den innehåller vacker musik, intressanta bilder, något lärorikt och något underhållande... mmmm. Sån var den här föreläsningen.

När det gäller titeln blev jag lite besviken, för jag lärde mig inte kontrollera någons hjärna. Det blev också tydligt att anledningen till att Petter var så väl förberedd var att han hade hållt samma presentation för X antal mindre reklamkunniga marknadschefer, och då som salespitch. Så bitvis var det lite tradigt rent innehållsmässigt. Men så plöstligt, liksom i förbifarten, så sa han det här:

Eftersom människor ofta har mer ont om tid än om pengar, så borde vi kunna öka försäljningen mer genom att spara på tiden än på att sänka priset.

Wow. Jag, och många andra, har varit inne på tidsspåret tidigare, men jag har aldrig hört någon uttrycka det på det här sättet. Men det är ju fullkomligt självklart. Om försäljningen går trögt är det kanske inte alltid priset det är fel på. Det kan vara krånglet också. Krånglet att hitta, köpa, betala, leverera och placera grejerna.

Vore det inte kul om någon under nästa års bokrea istället för att sänka priset på böckerna gjorde det sjukt mycket snabbare att köpa dem? Typ internetköp med något smart betalningssystem och hemleverans inom en timme. Eller en butik som rear ut sommargrejerna genom att ha samma pris som tidigare men bussar till butiken, mycket rymligare mellan hyllorna och tokmycket personal som hjälper till och tar bort köerna.

Varför inte? Du är inte dum du, Petter.

3 Comments:

Blogger Kalle W said...

Bort med prisgarantier och återköp, fram för tidsgarantier.

"50% rea om du får vänta i mer än 3 min"
"Gratis support i 3 år om installationen tar mer än 10 min"
"Betala 50 spänn extra så slipper du telefonkön"

Jag har för övrigt alltid retat mig på att de restauranger i city med mycket köer kring lunch inte tänker till kring ett bättre system att serva folk vid rusning. Om människor stod i kö för att ge mig pengar, skulle jag försöka hitta ett sätt att ta emot pengarna snabbare, snarare än att låta hungriga människor med feta plånböcker gå vidare till ett annat ställe.

9:00 PM  
Blogger Skitnödigt said...

Klockrent seminarium på Rigoletto för dig i dag kan jag tänka mig, det aktualiserade ju också i högsta grad vår diskussion vi hade tidigare och båda fick väl till viss del vatten på sina kvarnar.

Du som gillar Internet borde egentligen inte häcka på Garbergs, utan bli digital planner, få ligga i utvecklingens framkant och tjäna hur mycket som helst.

Själv känner jag att jag halkat efter, efter att ha varit med i framkanten med t ex en "blogg" redan 98, komplett med diskussionsforum och kompletterad med videofeed typ 02.

Men det tar tid och engagemang och mycket skärmstirrande att hänga med i den utvecklingen. Ett enormt intresse och konstant aktivitet är nog förutsättningen.

11:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

www.pimpmyplayer.se tävla i Petters tävling

4:57 PM  

Post a Comment

<< Home