Thursday, March 15, 2007

Quornstigt

Jag har ännu inte lyckats ta del av Publicis reklam för Quorn. En gång såg jag den på gymmet utan ljud. En gång såg jag slutet, när min pojkvän som satt framför tv:n gastade "nu är det den där med hamburgaren som du ville se!". Trots att jag är pang i målgruppen. Jag har googlat och Youtubat in absurdum för att få en skymt av kampanjen. Om den här kampanjen inte är menad att vara hemlig, borde mediebyrån få det svettigt på nästa avstämningsmöte.

Genom diverse branschmedia har jag dock kunnat tillgodogöra mig poängen med konceptet: att få hyfsat unga kvinnor att ersätta hamburgare och korv med Quorn. Eller? Det är det jag inte riktigt hajar. Är verkligen hamburgare och korv alternativet till Quorn? Är det inte snarare typ kyckling, fetaost eller fisk? Mina erfarenheten av den utsatta målgruppen är att just korv och hamburgare inte står särskilt högt i kurs. Därför blir jämförelsen rätt konstig. Allt är väl för fasen nyttigare än falukorv! Den kan man skrämma med en Mums-Mums. Och de som är inbitna korv och hamburgerätare (exempelvis undertecknad) väljer helt enkelt mat på andra parametrar än just hälsa. Så då faller argumentet också. Och varför står en färdig hamburgare i kylen?

När det gäller faktumet att kampanjen inte finns på nätet, tänker jag inte ens börja. På hemsidan står det "rikstäckande tv-reklam i mars i TV4, TV4+ och Kanal 5. Håll ögonen öppna". Ingen film, och en (1) bild. Med risk för att verka syrlig: Jag tror att tiden när människor bänkade sig framför TV:n och "höll ögonen öppna" efter en viss reklamfilm är förbi. Om den någonsin har funnits.

Slutsats? Väl plannat, hälften vunnet. Eller åtmindstone tar man sig till startblocken.

2 Comments:

Blogger Anton said...

This comment has been removed by the author.

11:24 PM  
Blogger Anton said...

Jag har sett den, och som vegetarian ter det sig ologiskt att det inte riktigt nämns vissa hälsoaspekter med quorn, eller att det är utan kött. Som det är nu faller reklamen lite mellan stolarna. Som du säger är nyttigare alternativ till kött ofta annat kött. Men korven är rolig, och lite söt!

11:26 PM  

Post a Comment

<< Home