Vanans makt över vatten
Trots att jag knappt ser något (ni får ursäkta stavfel och sånt) måste jag bara skriva ett inlägg. Som en notis bland andra poppade Carlsbergs sammanslagning av Ramlösa oh Vichy Noveau upp idag hos Dagens Media. Total kalabalik utbryter.
Att själva sammanslagningen var väntad kan man inte sticka under stol med. I höstas skulle en grupp i XL-klassen göra en portföljanalys av Carlsbergs varumärken, och stod för ovanlighetens skull helt svarslösa; de kunde inte, trots flitiga litteraturstudier och smarta hjärnor, komma på vad man skulle göra med Vichy. Det hade liksom inget alls att komma med. Och nu verkar Carlsberg ha fattat det också.
Det konstiga är strategin de väljer, med någon sorts gammaldags dual branding. Nu framkommer det inte av artikeln om flaskan på bilden faktiskt ser ut som det kommer att göra i verkligheten, men ändå. Två varumärken är konstigt. Men det går att komma undan med om man berättar för folk varför man gör som man gör. Nu tänker inte Carlsberg göra det heller. Total förvirring lär följa.
Jag tror dock att kommentarmänniskorna på DM och Resumé överskattar skillnaden mellan "naturligt källvatten" och "bubbelvatten". Det är inte där problemet ligger för FMCGs. Det är i etiketten man känner igen och vanans makt i mataffären. Om man alltid tar Ramlösa och inte hittar den en dag, är risken stor att man tar något annat. Men om man vet om hur nya Ramlösa ser ut, eller att Vichy Noveau nu också heter Ramlösa, så är det nemas problemas. Man orkar liksom inte analysera sitt vattenbeslut så in i detalj att det uppstår dissonans mellan naturligt och annat bubbligt vatten.
Mitt förslag är att man fimpar Vichy helt och hållet, och låter Ramlösa vara bubbelvatten. Genom att addera fler smaksatta vatten till varumärket ökar man bara saliensen, och kan bli ännu mer kategoridominant. Dessutom spar man marknadsföringspengar. Så dum är inte den mänskliga hjärnan att man inte klarar av naturellt källvatten och smaksatt bubbel under samma varumärke (IKEA kan ju göra både sängstommar och äggkoppar) så länge man berättar det på ett smart sätt.
De flesta problem kan lösas med lite mer reklam.
Att själva sammanslagningen var väntad kan man inte sticka under stol med. I höstas skulle en grupp i XL-klassen göra en portföljanalys av Carlsbergs varumärken, och stod för ovanlighetens skull helt svarslösa; de kunde inte, trots flitiga litteraturstudier och smarta hjärnor, komma på vad man skulle göra med Vichy. Det hade liksom inget alls att komma med. Och nu verkar Carlsberg ha fattat det också.
Det konstiga är strategin de väljer, med någon sorts gammaldags dual branding. Nu framkommer det inte av artikeln om flaskan på bilden faktiskt ser ut som det kommer att göra i verkligheten, men ändå. Två varumärken är konstigt. Men det går att komma undan med om man berättar för folk varför man gör som man gör. Nu tänker inte Carlsberg göra det heller. Total förvirring lär följa.
Jag tror dock att kommentarmänniskorna på DM och Resumé överskattar skillnaden mellan "naturligt källvatten" och "bubbelvatten". Det är inte där problemet ligger för FMCGs. Det är i etiketten man känner igen och vanans makt i mataffären. Om man alltid tar Ramlösa och inte hittar den en dag, är risken stor att man tar något annat. Men om man vet om hur nya Ramlösa ser ut, eller att Vichy Noveau nu också heter Ramlösa, så är det nemas problemas. Man orkar liksom inte analysera sitt vattenbeslut så in i detalj att det uppstår dissonans mellan naturligt och annat bubbligt vatten.
Mitt förslag är att man fimpar Vichy helt och hållet, och låter Ramlösa vara bubbelvatten. Genom att addera fler smaksatta vatten till varumärket ökar man bara saliensen, och kan bli ännu mer kategoridominant. Dessutom spar man marknadsföringspengar. Så dum är inte den mänskliga hjärnan att man inte klarar av naturellt källvatten och smaksatt bubbel under samma varumärke (IKEA kan ju göra både sängstommar och äggkoppar) så länge man berättar det på ett smart sätt.
De flesta problem kan lösas med lite mer reklam.
5 Comments:
Jamen, hur gick det med ögonen?
Ja precis. Har saknat dina inlägg. Hoppas du mår bättre!
Det gick bra. Ser inget på högerögat, så jag stavar som en kratta. Men nu ska det bli fart på bloggen igen.
För att tackla vanans makt problematiken som du nämner gör man väl klokast i att under en övergångsperiod ha både Ramlösa och Vishy på etiketten för att därefter plocka bort den sistnämnde.
Det är ett sätt. Men då måste man berätta det för konsumenten (genom reklam, som jag skrev i inlägget. Annars är risken att man missar båda varumärkena istället.
Post a Comment
<< Home