Wednesday, February 21, 2007

Nystart, semlor & nojiga kreatörer

Helt hysterisk dag på Garbergs. Pitch är väldigt kul. Och väldigt energikrävande. Dessutom är det svinkallt ute. Och jag är supernervös eftersom jag imorgon kommer att få en laserstråle riktad rakt in i mina ögon. Sen kommer ni att få betyligt klarsyntare inlägg här på reklamchock.

På vägen till jobbet stötte jag på kampanjen Nystartsjobb på stortavlor över hela Skeppsbron. Trevlig kampanj med ett enkelt budskap. Ibland är det man har att berätta så bra och viktigt att man inte behöver säga mycket mer. Däremot funderar jag över den ljusblåa färgen. Å ena sidan gör den avsändaren supertydlig. Om avsändaren är Nya Moderaterna. Om man snarare vill signa med Arbetsförmedlingen (som faktiskt är avsändaren, vilket man får veta om man går in på hemsidan) är man nog ute och cycklar lite grann. Och varför är kampanjsajten utformad som om den vore för förståndshandikappade/synskadade människor? Om kampanjbudskapet är att man kan vara grym även fast man är arbetslös/sjukskriven talar sajten ett helt annat språk. Du kan söka jobb nu. Förstår du, lille vän?

Dagens frågetecken: Varför är så många kreatörer så underligt nojiga? Enligt rapporter från Guldäggsjuryn kan somliga inte sitta vid fönstret och somliga inte åka hiss. Det är kreativa kriser hit och utbrott på populära P3-artister dit. Tydligen så blir man inte avslappnad bara för att man inte måste ha kostym på jobbet. Jag har en kanonidé att sälja in till SATS: kreatörsyoga. Komplett med lugnande musik som inte är sönderkommersialiserad och levande ljus i stilrena ljuslyktor som ingen annan har. Kan bli en hit.

En annan kanonidé: Fullkornssemlor med low-fat vispgrädde. Att ingen redan har gjort det är ett under. Kan McFeast, så kan semlan.

Nu är jag trött.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

En annan sak man kan tänka på när man ser nystartskampanjen är följande: på en av affischerna står nåt i stil med "om du är nyanländ invandrare". Frågan man ställer sig är, om man är nyanländ invandrare, förstår man överhuvudtaget vad som står på reklamtavlan då?

/Tobbe

12:17 AM  
Blogger Nina said...

Ha ha ha. Tänkte precis på det häromdagen. Hade inte sett den när jag skrev inlägget. Det är ju faktiskt jätteroligt. Men de kanske tänker i påverkansmålgrupper? Typ en brorsa som har bott här några år och nu kan hjälpa sina nyanlända syskon att fixa nystartsjobb?

4:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja, OM de tänkt, så är det nog så de har tänkt...

10:35 PM  

Post a Comment

<< Home