Monday, February 05, 2007

De hetaste trenderna våren 2007

Efter den senaste tidens trenddebatt rannsakade jag mig själv lite. Vid närmare eftertanke finns flera starka trender i samhället just nu, som verkar ha gått trendspanarna förbi. Till exempel:

1. Ekonomisk uppsving. Efter ca fem års permanent lågkonjunktur ser det ljust ut på den ekonomiska fronten. Från och med i juni kan man räkna med en ungefär 250 %-ig reell inkomstökning.

2. Arbetsmarknaden. De senaste 23 åren har intresset för arbetsmarknaden visserligen funnits latent, men har inte blommat ut ordentligt förrän de senaste månaderna. Framöver kommer mer tid än någonsin tidigare att läggas på kartläggning av potentiella jobb, lönenivåer etc.

3. Backlash för klimathotet.
Efter en höst där så gott som all tid ägnades åt att kommunicera miljömedvetenhet är klimatfrågan körd i botten. Man har släckt alla lampor och dragit ner innetemperaturen med en grad. Och blir nedskvätt på väg till jobbet av en enorm SUV med en ensam lattemorsa bakom ratten. Uppgivenheten är ett faktum.

4. Skidåkning.
Intresset för skidåkning har aldrig varit större. Med uppgraderad utrustning och oändligt mycket nysnö i backarna kan man räkna med kul nästa gång man vallfärdar upp till fjällen. Det enda som funkar är dock rutiga skidbyxor och stickad mössa med tofs.

5. Grillad kyckling. Den absolut mest populära maträtten just nu, gärna tillsammans med grillad squash, spenat och tzatziki. Konsumtionen beräknas gå upp väsentligt under de kommande timmarna, men följas av en viss nedgång i efterfrågan.

Det här blev ett något ironiskt inlägg. Det jag menar är bara att det som är en trend för mif just nu, kanske inte är det för andra. Eller för dem som ska ta emot kampanjen jag plannar. Så därför har jag kommit fram till att jag är lite skeptisk till att kalla saker och ting för trendseminarier och trendrapporter, när man menar ett fenomen som kanske kommer att slå igenom för en liten elit inom en knappt överskådlig framtid. Framtidsutsikt kanske. Men klimathotet är baske mig fortfarande närmare en trend.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"250%-ig reell inkomstökning."

:D

9:00 AM  
Blogger Nina said...

Studiebidrag= 7000 kr/mån
Ingångslön= 23 000 kr/mån
så i runda slängar...

:-)

6:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Skulle innebära att jag får drygt 60.000:- i ingångslön. Känns bra!

10:01 PM  

Post a Comment

<< Home