Saturday, February 03, 2007

Vad i hela friden är en trend och varför ska jag hålla reda på dom?

Kom att fundera lite över trender häromdagen. Som planner är det ju sånt man ska hålla på med. Kolla vad som händer, vad som är inne och vad som kommer. Läsa bloggar, tidningar, böcker och nnyhetsbrev och på något sätt omvandla allt det som finns där till bra och relevant reklam. Men plötsligt slog det mig så som på huvudet: Jag vet inte vad en trend är!

Det finns egentligen två sätt att se på trender; antingen är det något vi är mitt uppe i, eller så är det något som är på gång. När man pratar om trenden mijömedvetenhet menar man den som händer just nu, och har byggts upp sedan flera år tillbaka. När man pratar om trenden mobil-tv, är det något man tror kommer att komma igång snart, och bli jättestort. Men jag kan faktiskt inte få rätsida på vad som är viktigast. En trendkänslig person; är det någon som är först med det som kommer att bli stort, eller någon som kan ta det som är stort och göra det intressant för fler, genom att se att det är stort?

Jag lutar åt att tro att samtidigt som det är bra att vara långt före när man plannar, så är det viktigare att vara mitt i. Reklambyråer har så korta produktionscykler, så risken blir att om man som planner snöar in för mycket på det som kommer, så är man inte till någon hjälp just nu. Det är lätt att hamna där, insåg jag när jag och mina kompisar stönade irriterat över att Sverige ska öppna en ambassad i Second Life. Så himla fem minuter sedan, likom. Pinsamt att vara så efter.

Men vid lite eftertankte kanske det inte är så dumt ändå. Jag tror att som planner får man inte under några omständigheter bli von oben eller hemmablind. Och kanske är Second Life fortfarande rätt ballt utanför byråvärlden och reklamskolorna. Bara en tanke.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mors, härligt att du har lite funderinga om trender...tänk så svårt det är du skriver tex "När man pratar om trenden mijömedvetenhet menar man den som händer just nu, och har byggts upp sedan flera år tillbaka. När man pratar om trenden mobil-tv, är det något man tror kommer att komma igång snart, och bli jättestort."

Själv tror jag att även mobil-tv trenden har byggt upp under flera år, precis som miljösituationen...
Jim

4:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

tyvärr har du nog rätt om 2nd Life Nina...

5:15 PM  
Blogger Nina said...

jim, klart att mobil-tv har varit på g under ett långt tag. Men jag skulle ändå säga att det är en trend i pipelinen, snarare än i verkligheten just nu. Och frågan är fortfarande om det är viktigare rent yrkesmässigt att följa miljötrenden eller mobil-tvtrenden. Har som dagt inget riktigt svar på det.

7:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Enligt Nationalencyklopedin är en trend "en stabil, långsiktig förändring i samhället avseende t ex ekonomi, demografi, värderingar eller intressen".

2:23 PM  
Blogger Nina said...

Tack Jonas för ypperlig research! Men går den framåt eller bakåt? Är något en trend om vi tror att det kommer att bli en stabil, långsiktig förändring, eller är en trend bara något som redan har hänt?

4:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tack:)

Om en förändring är bakåt eller framåt, bakåt/framåt känns som värdeord, för mig. En trend kan innebära att något ökar eller minskar, t ex arbetslösheten.

Jag tror att vi ofta använder trend synonymt med tendens. Det betyder att vi sett ett mönster som vi drar slutsatser om framtiden utifrån.

Knepiga frågor, dags att gå och lägga sig.

12:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag sitter precis och funderar på samma sak. Ska skriva ett skolarbete om trender när det slog mig att jag inte kan sätta fingret på vad en trend är men jag gillar ditt resonemang!

3:28 PM  

Post a Comment

<< Home