Monday, January 29, 2007

Alldeles för nära

Jag tycker mig minnas från samhällskunkapen i gymnasiet att närhet till händelsen är en av de viktigaste faktorerna som avgör en händelses nyhetsvärde. Närheten kan vara geografisk, tidsmässig, personlig osv, och ju närmare någonting är desto högre nyhetsvärde har händelsen.

Kunde inte låta bli att tänka på det idag när jag läste en pytteliten notis i SvD om att det har skett två misstänkta våldtäkter i Åre den senaste veckan. Efter en liten googling fattar jag att det nog bara är jag som bryr mig; ingen av de stora tidningarna har skrivit om det, och i lokalpressen är uppgifterna om vad som egentligen har hänt rätt förvirrade. Det verkar i alla fall som att en tjej blev överfallen av två okända män utomhus på kvällen i tordags, mitt inne i byn.

Om man inte har varit i Åre kanske det är svårt att föreställa sig hur helt absurt det låter. Mitt Åre är nämligen en plats där alla människor är snälla. Det är naturen som är farlig; den skapar laviner och snöstormar och köldrekord. Människorna jobbar tillsammans mot eller med naturen. Men våld finns inte.

Det är klart att jag har fel. Jag vet att det förekommer inbrott och krogbråk och skidstölder i Åre. Men det är fortfarande ett ställe där folk inte låser ytterdörren. Det är ett ställe där jag faktiskt gillar att gå hem själv på natten för att det är så tyst och lugnt och skönt. På något sätt har jag aldrig varit rädd där. Om jag har tänkt på det, så har slutsatsen varit att ingen är väl så dum att man går ut för att bråka när det är 14 grader kallt.

Uppenbarligen så har jag missuppfattat situationen. Och kanske känns det ännu värre för att jag ska upp till Åre om bara en vecka. Och kanske måste fundera på att inte gå hem ensam i fortsättningen. Det är jättestrist.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home