Monday, September 11, 2006

Gummianalys

Här är en rolig reklamfilm för kondomer som är bland de mest populära filmerna på bubblare.se När jag såg den insåg jag ganska fort att jag ändå har lärt mig något på de senaste tre veckorna.

Tidigare hade jag nog tyckt att den var riktigt bra. Rolig, välgjord och med en intressant vinkling på problemet. Men no more, mister. Jag tror inte att den där filmen säljer ett enda paket komdomer. Varför?

1. De flesta använder inte kondom som preventivmedel i första hand.
2. Alla vet att barn är sådär ibland. Det är inte det som påverkar beslutet att skaffa dem.
3. Man ser filmen alldeles för långt ifrån användningstillfället.

Men framförallt...

4. Motivationen för att använda kondom ökar inte med den här filmen. Problemet man undviker är alldeles för abstrakt och avlägset för att det ska kännas hos målgruppen.

Lafa gjorde däremot allt rätt i sin kondomkampanj. Fokus på en liten men närliggande fara (pinsamheten i att ringa runt till alla man har haft oskyddat sex med) gör att humorn verkligen tar skruv. Man riktigt känner hur hemskt det där samtalet skulle vara. Och resultaten kom som ett brev på posten, med en 100-wattare som bevis. Tänk på det inför RFSU, teamet på Den Stora Reklambyrån!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home