Tuesday, April 24, 2007

Brandz

Nu har Financial Times släppt sin andra årliga Brandz-lista över världens 100 mest värdefulla varumärken. Lite mer analys kan man få här. Inga övverraskningar, men det vore å andra sidan konstigt, men tanke på att varumärken blir starka om de är kända, så att säga. Google toppar och H&M och IKEA är de svenska företag som tar sig in på listan.

Men det finns åtmindstone en anledning att ta en ordentlig titt på listan. Gå igenom topp 20. Hur många nischvarumärken ser du? Jag räknar till tre (BMW nr 14, Apple nr 16 och Louis Vuitton nr 20). På topp tio finns inte ett enda. Toppen domineras av breda, ospecifierade och ofta ganska ocharmiga varumärken (Google undantaget, som i alla fall jag tycker är mycket charmiga. Dock ända breda). Slutsatsen av detta tycker jag är saliens. Vägen till framgång går inte via varumärkesgemenskap och tokpositionering. Den går via att passa så många som möjligt så ofta som möjligt, och expandera, expandera, expandera.

Sen skulle jag också gärna ta en djupdykning i mätningarna de har gjort. Men nu måste jag faktiskt skriva uppsats. Mindre än sex veckor till examen...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home