Friday, March 02, 2007

Systemfel

Det var ett tag sen. Jag har varit förvånansvärt lugn och balanserad på senaste tiden. Men för eller senare kommer det. Utbrottet.

Jag brukar vara en av dem som försvarar Systembolget lite grann i alla fall. Jag brukar droppa en snobbig kommentar i stil med: När jag bodde i Paris var det HOPPLÖST att hitta samma vin flera gånger. För det var det ju. Systemet skapar lite ordning i den alkoholrelaterade delen av min kaotiska tillvaro. Men.

Jag hade hört talas om det, men trodde att det var en urban legend. Så idag på lunchen fick jag uppleva situationen personligen. Mina damer och herrar; radioteatern Hur en Systemtant förstör en fredag.

Berättaren: Det är lunchtid en mulen fredag i mars. En mor i 50-årsåldern är på Systembolaget med sina två döttrar, 25 och 14 år gamla. De handlar till en stor fest. Under skratt och prat lastas flera vagnar med champagne, vin och öl upp på rullbandet. Det tar tid, men folk i kön har förståelse. Vad kul med 25-årsfest! Så ska sällskapet slutligen betala.

Systemtanten: Har ni leg?
Dotter 25: Javisst! (visar leg)
Mamman (skämtsamt): Absolut! (visar leg)
Systemtanten (utan att le det minsta till Dotter 14): Och du då?
Dotter 14: Ehhh...nej. Jag är 14 år.
Systemtant: Jaha. Då får ni inte handla.
Mamman: Men hon handlar ju inte. Hon ska hjälpa till att bära.
Systemtant: Alla som är med vid köpet måste visa leg.
Mamman: Men hon är min dotter. Hon är 14 år. Och hon handlar ju inte.
Systemtanten: Kan du bevisa att hon är din dotter?
Mamman: Hrrm, nej. Syns inte det? (Kön nickar instämmande)
Systemtant: Nej.
Mamman: Men 14-åringar går ju inte runt med leg på sig. Hon har inte ens ett leg. Hon har sitt pass hemma, det är allt.
Systemtant: Jaha, men om du inte kan bevisa att hon är din dotter så får ni inte handla.

Hur det gick? De fick inte handla. 10 minuters förlorad fredagstid för alla i kön. Hur lång tid det tog för familjen att göra om hela inköpet på ett annat Systembolag vet jag inte. För detta är knixet i situationen. De kommer knappast att blåsa av hela festen på grund av det här. Hade mamman tänkt fylla sin 14-åriga dotter med champangne på den andra dotterns 25-årsfest så gör hon det i alla fall. Vad jag vet så har langning inte med föräldraskap att göra. Att bevisa att tjejen var dottern hade väl inte ändrat situationen? Så varför varför varför kunde de inte bara få handla? Lagar är bra och är till för att följas. Men någonstans tar individens känsla för vettighet över. I det här fallet var den gränsen passerad för länge sen.

Sånt här gör mig arg. Och extra mycket så när det händer i en monopolaffär, där man inte kan börja gå till en konkurrent istället. Så jag ansluter mig till mina liberala vänners kör: Ner med Systemet!

3 Comments:

Blogger deeped said...

Mig veterligen finns det inget lagrum som säger att någon annan än den som de facto betalar måste visa leg.

7:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilket Systembolag var det?
Sånt gör även mig arg.

10:32 AM  
Blogger Nina said...

Det var systemet på Östermalmstorg. Vad det gäller lagrum så låter det ju rimligt att den som handlar ska visa. Men samtidigt får de inte sälja om de har skäl att misstänka att spriten kommer langas (såg jag på en liten skylt vid kassan). Det var antagligen så tanten tänkte. Men det blev ju liksom lite fel.

4:45 PM  

Post a Comment

<< Home