Thursday, January 25, 2007

En cirkel av myror

Igår ägde historiens första föreläsning med APG Sweden rum. I reklamförbundets konferensrum trängde ett 20-tal kollegor ihop sig med kaffe och ett oändligt antal smörgåsar för att lyssna på Magnus Lindkvist som pratade om Planning 3.0.

Trots mina och min copy-kollega Davids elaka kommentarer om föredragets titel ("säg till dom att allt som är någontingpunkt noll är skittöntigt" var Davids enkla kommentar när jag avböjde att gå på Elvis the Musical med DN:s annonsavdelning för att istället gå på ovan nämnda föredrag), var det hela mycket intressant. Dessutom visade sig titeln vara satt ironiskt med flit.

Det som bet sig fast mest hos mig var en liten historia om myror. Magnus berättade att om en myra går vilse, så går den tills den stöter på en annan myra och sen börjar den följa efter denna, och antar att den hittar hem. Ibland leder det till att jättemånga myror följer efter varandra, och det bildar en kilometerstor cirkel och sen går de ihjäl sig. Med stacken i mitten.

Enligt Magnus så är bloggosfären, inte minst i planningsammanhang, ofta likadan. Man korsrefererar och cirklar och ingen vet vad det började. Plannerns framtida roll är att vara den som säger stopp. Vi är myrorna som kliver ur cirkeln, helt enkelt.

Jag kände mig lite träffad. Det här är ingen planningblogg, men ibland är jag lat och snor och refererar bara vad andra skriver. Nu ska det bli skärpning.

Efter föredraget blev det en liten öl på Grodan Sergel och det kändes bra att vara bland de sina. Mycket bra faktiskt. APG rules, faktiskt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home