Tuesday, January 16, 2007

Ebba-mysteriet

Tillbaka i skolan efter exakt en månads jullov. Morgonen inledde med Advanced Business English. Jag fick prata med en tjej som hette Olivia och presentera hennes intressen (hunden Dixie) inför klassen. På engelska. Helt klart högstadievarning, som snabbt avtog när den larviga lilla kursboken skulle införskaffas i Akademibokhandeln för 300 kronor. Usch.

Igår hade jag och min planningkollega DanÅkestam.Holst en intressant mailkorrespondens. Han hade sett här på bloggen att jag länkade till Ebba von Sydow, och undrade om jag händelsevis gillade henne? Det gör nämligen han också, och konstaterade krasst att det inte är riktigt PK.

Jag kände ett behov av att rannsaka mig själv och kom fram till följande. Jag gillar Ebba von Sydow eftersom:

1. Hon är en förpackningskonstnär. Hennes förmåga att skapa koncept (i form av tidning, blogg, paneldebatter) borde göra alla kreatörer gröna av avund. Hon tar åsikter, teknik, bilder och personer och får det att hänga ihop.

2. Hon är underhållande. Hennes verk håller hög klass. Hon kan skriva. Hennes liv är (till skillnad från andra modebloggares) faktiskt intressant på riktigt. Hon gör grejer som andra människor aldrig ens skulle tänka på.

3. Hon kan det hon gör. Ebba är alltid först med det som kommer att bli mainstream. Det är en gudagåva för alla i omvärden som vill veta vad hennes målgrupp kommer att gilla om två månader. Som vi planners så ofta vill.

4. Hon verkar ha en bra personlighet. Jag har bara träffat Ebba en gång, men då gav hon ett solitt intryck. Hon har många av de egenskaper som jag värderar högt: intelligens, ambition, integritet och snällhet. Dessutom är hon sällsynt rakryggad när det gäller sina åsikter, även om de inte är PK (någon som minns tjejer ska inte dricka-debatten från i somras?)

5. Hon är en bra förebild. När jag var tonåring fanns artister, skådisar och idrotttjejer att se upp till. Nu finns en smart akademiker. Lite mer ärligt hard work, lite mer inom räckhåll. Bara en sådan sak.

6. Det är inte PK att gilla Ebba. Alltså måste jag göra det.

1 Comments:

Blogger deeped said...

Ganska intressant att vi alla verkar inse Ebba vS kunnande. Sen kan jag tycka att en del av hennes uttalanden kan vara puckade men hon är en jävel på att bygga varumärken.

10:40 AM  

Post a Comment

<< Home