Sunday, January 14, 2007

MCXL: Alltid först

Såg på Aftonbladet idag att vårt bråk från i höstas äntligen har nått allmänheten. Nu har nämligen Virtanen använt ordet miffo för att beteckna handikappade personer. Och precis som hos oss i höstas, blossar bråket upp om huruvida man får säga så eller inte.

Viratanen menar (liksom många i MCXL-klassen) att ordet är jättebra om man menar något positivt. Detsamma anser Sveriges just nu kändaste miffo, Linda Hammar. Och det är bara att hålla med. Kom igen, människor har ett behov av att kategorisera och sätta etiketter, vare sig vi erkänner det eller ej. Och som Virtanen beskriver, handlar det egentligen bara om huruvida man gör det till personen eller om personen.

När jag var liten fick jag lära mig att om man blir retad, är det sjukt effektivt att inte bry sig. Då tröttnar de som retas till slut. Jag skulle vilja ändra den tumregeln till att man faktiskt håller med. Glasögonorm? Ja, det är jag väl. Spinko? Planka? Plugghäst? Ja, det också. Och det är helt ok för mig, så vad är ditt problem? Då finns det liksom inte mycket för den som retas att gå vidare på. Det tänker jag lära mina barn.

Det är ett tag sen bögarna, flatorna och transorna började använda taktiken. Lite senare kom blattarna, nördarna, bratsen och fettona. Och nu tycker jag sannerligen att det är miffonas tur.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home