Wednesday, January 17, 2007

17 feltänk om 2007

Sitter hemma och jobbar idag (känns väldigt 2001. Då var jag 15, men jag har för mig att folks föräldrar brukade göra det). I eftermiddag ska jag på ögonundersökning för att se om jag kan laseroperera bort min närsynthet. Vår nya webdirector, Bjarne, informerade mig om att jag kommer att se ut som en knarkare och vara snurrig i bollen resten av dagen. Vilken tur att min nya kurs börjar ikväll.

Jag fick en liten klump i magen när jag läste Rolf van den Brinks krönikadagensmedia.se. Jag brukar försöka att inte vara elak. Men det där var tamejtusan det mest insiktslösa jag någonsin har läst. Och då är jag snäll.

Det är kul att tänka framåt. Men det brukar involvera att faktiskt fundera över det som kommer, inte över det som redan är förbi. Felanalys av passerade trender, blandat med taskiga utfall åt olika håll, bör inte få ta plats i ledarspalten på en av Sveriges ledande mediebevakningstidningar. Några grejer jag blev extra sur på:

Bloggarna. Journalister är självupptagna. Någon annan anledning kan jag inte se till att de är de enda som fortfarande inte fattar vad bloggar är eller vad det går ut på. Nej, Rolf. Bloggare försöker inte vara journalister. Bloggar är guider. Till reklam, till mode, till politik,film eller whatever. De finns eftersom tidningarna inte fattar att den funktionen behövs. Och så länge det är så, kommer bloggarna bara att bli mäktigare.

Kreativ reklam. Om man läser något lite fylligare än granntidningen Resumé så vet man att vi redan vet hur kreativitet och reklam hänger ihop, på massor av sätt. Läs Marknadsförarens nya regelbok av Micael Dahlén. Eller någon av de triljoner studentuppsatser som skrivs i ämnet varje år.

Andra världar. Second Life har, med globala mått mätt, typ inga användare. För ett halvår sedan låg värdet i reklam där i det genomslag man fick pr-mässigt, alltså i den riktiga världen. Nu är det också borta. Slutsats: Second Life dog som reklamkanal för flera månader sedan.

Användarskapat och konsumentmakt. Var väl ändå 2006 års nyckelord.

Resten av grejerna var dåliga och ointressanta, men inte direkt utbrottsutlösande. Ikväll börjar jag en kurs i att starta eget företag. Kanske den första vettiga tidningen för bevakning av reklam och media?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home