Tuesday, December 12, 2006

Anna Q gillade min filmidé!

Nu är det nästan helt över. Idag mötte vi först Acne Creative och sedan Forsman&Bodenfors för varsin riktig omgång.

Acne gav kanske terminens roligaste case; Melodifestivalen. Dessvärre verkade de inte så pigga på min grupps idéer. Vi fick en motivering på ca fyra minuter om varför vår idé kanske var den sämsta någonsin. Alltså måste jag ju dra den här.

Insikt: Melodifestivalen är ett välkänt och omtyckt, men väldigt snällt och förutsägbart varumärke. Den störst risken är att folk helt enkelt tröttnar.

Lösning:
Få folk att ta ställning, röra om i grytan och framförallt: Få alla som latent gillar festivalen att ta den i försvar.

Alltså: Lägg hela jäkla marknadsföringsbudgeten på att mobilisera ett gäng kända och okända feminister till att sammansluta sig i FMM, Feminister mot Melodifestivalen. Gruppen gör debattartiklar, torgmöten, delar ut flyers och demonstrerar mot festivalens objektifiering av kvinnor. Bland gruppens förslag finns bland annat kvotering av jurys, låtskrivare och artister, samt regler för klädsel och exponering av kvinnokroppen. Ju mer högljutt, desto bättre.

Och då: Kommer nästan alla att tycka att de är idioter, och ta Melodifestivalen i försvar. Herregud, det är ju kul! Plötsligt blir det ett ställningstagande att titta på festivalen (mot feministgalningarna) och vi uppehåller intresset ett tag till.

Såhär är det att gå XL. Vi är lite konstiga i vissas ögon, så det kräver ganska tjock hud.

Sen körde vi på med F&B där vi bland annat fick träffa den berömda copyn Anna Qvennerstedt. De skötte sig exemplariskt, precis som alla hade förväntat sig. Ingen bakgrund, kort brief (Statoil), engagerad stämning och massor av bra feedback. Och Anna sa att hon särskilt tyckte om vår reklamfilmsidé. Man blir så stolt att man nästan spricker...

Nätan bäst av allt tycker jag var Annas svar på frågan: Vad är den egenskap som gör er unika jämfört med andra reklambyråer? Då sa hon: Det är att vi jobbar så jäkla flitigt. Och det är säkert sant, och gäller kanske för fler byråer. Men i svadan av byråsnack, var det ett väldigt unikt och kreativt svar.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nu gick det en halvtimme igen, swooosch...det vara ett litet tag sedan, så det var många inlägg att läsa. Och väldigt roligt, så jag är på betydligt bättre humör än innan. Och ska likt Anna Q återgå till att jobba flitigt.
Flera har rått dig att skicka brevet till Anna S vidare till Resumé. God idé. Inte för att atackera henne, men det kunde vara bra för många att få sig en tankeställare.

10:55 AM  
Blogger Nina said...

Förstår poängen, men det här är nog en så specifik situation att den inte berör så många andra. Dessutom har ju Anna ursäktat sig och förklarat att det bara var ett dumt skämt, och inte illa menat.

4:42 PM  

Post a Comment

<< Home