Öppet brev till Anna Serner
Hej Anna!
Jag heter Nina och är utbildad marknadskomminkatör från Handels. Just nu jobbar jag deltid som planner på Garbergs medan jag tar mina sista poäng.
Häromdagen lyckades jag lägga vantarna på din bok "Roffe och andra kvinnliga förebilder" när Reklamförbundet rensade sitt lager. Självklart sträckläste jag den. Jag tycker att det är väldigt intressant att höra hur andra har och har haft det i branschen, och jag fick reda på av texten på baksidan att just kvinnornas underrpresentation i de kreativa leden är en fråga som ligger dig varmt om hjärtat. Nu känner jag att det minsta jag kan göra är att ge dig lite feedback i din roll som kvinnlig förebild i branschen.
Vi har bara träffats en gång; det var nere i Cannes i somras. Min dåvarande chef introducerade oss, och jag hann inte ens säga mitt namn innan du avfärdade mig med att jag inte befann mig där på egna meriter. Inte alls olikt citaten från "Roffe" i boken, faktiskt. Ordet du använde? Nepotism.
Jag kanske har fel, men jag tycker att det är lika fel att utvärdera en människa utifrån deras familjeband som utifrån deras kön. Båda säger mycket lite om personlighet, kompetens och anledning till att man befinner sig på en viss plats.
Visst var det min pappa som introducerade oss. Och visst har mitt släktskap med honom gett mig massor av fördelar när jag försöker ta mig in i reklambranschen; framför allt i form av kontakter. Men är inte det bara vad män har gjort för varandra i alla tider, om man ska tro den bild som framkommer i din bok? Att min pappa ger mig alla chanser han kan, och släpper in mig i sitt "manliga nätverk" trots att jag är tjej, tycker jag bara är hedervärt.
Jag tycker att det var tråkigt att som 22-årig tjej med stora ambitioner omedelbart bli avsnoppad av en av branschens mäktigaste kvinnor. Där gjorde du ett rätt dåligt jobb som förebild, kvinnlig eller ej. Med makt kommer ansvar, oavsett kön. Nu tänker jag såklart inte låta sådana som du stoppa mig från en kul och intressant karriär. Jag tror nämligen att mönster och regler är till för att brytas. Men tänk på att nästa gång du träffar en ung tjej som du avfärdar innan ni ens bytt två ord, är du precis lika konserverande som Roffe.
Om du läser det här och har något att tillägga får du gärna posta en kommentar här på bloggen, eller maila till nina.akestam@garbergs.se
Med vänliga hälsningar
Nina Åkestam
Jag heter Nina och är utbildad marknadskomminkatör från Handels. Just nu jobbar jag deltid som planner på Garbergs medan jag tar mina sista poäng.
Häromdagen lyckades jag lägga vantarna på din bok "Roffe och andra kvinnliga förebilder" när Reklamförbundet rensade sitt lager. Självklart sträckläste jag den. Jag tycker att det är väldigt intressant att höra hur andra har och har haft det i branschen, och jag fick reda på av texten på baksidan att just kvinnornas underrpresentation i de kreativa leden är en fråga som ligger dig varmt om hjärtat. Nu känner jag att det minsta jag kan göra är att ge dig lite feedback i din roll som kvinnlig förebild i branschen.
Vi har bara träffats en gång; det var nere i Cannes i somras. Min dåvarande chef introducerade oss, och jag hann inte ens säga mitt namn innan du avfärdade mig med att jag inte befann mig där på egna meriter. Inte alls olikt citaten från "Roffe" i boken, faktiskt. Ordet du använde? Nepotism.
Jag kanske har fel, men jag tycker att det är lika fel att utvärdera en människa utifrån deras familjeband som utifrån deras kön. Båda säger mycket lite om personlighet, kompetens och anledning till att man befinner sig på en viss plats.
Visst var det min pappa som introducerade oss. Och visst har mitt släktskap med honom gett mig massor av fördelar när jag försöker ta mig in i reklambranschen; framför allt i form av kontakter. Men är inte det bara vad män har gjort för varandra i alla tider, om man ska tro den bild som framkommer i din bok? Att min pappa ger mig alla chanser han kan, och släpper in mig i sitt "manliga nätverk" trots att jag är tjej, tycker jag bara är hedervärt.
Jag tycker att det var tråkigt att som 22-årig tjej med stora ambitioner omedelbart bli avsnoppad av en av branschens mäktigaste kvinnor. Där gjorde du ett rätt dåligt jobb som förebild, kvinnlig eller ej. Med makt kommer ansvar, oavsett kön. Nu tänker jag såklart inte låta sådana som du stoppa mig från en kul och intressant karriär. Jag tror nämligen att mönster och regler är till för att brytas. Men tänk på att nästa gång du träffar en ung tjej som du avfärdar innan ni ens bytt två ord, är du precis lika konserverande som Roffe.
Om du läser det här och har något att tillägga får du gärna posta en kommentar här på bloggen, eller maila till nina.akestam@garbergs.se
Med vänliga hälsningar
Nina Åkestam
6 Comments:
om du inte har skickat artikeln till Resumé - gör det bums!
ton oncle
Bra Nina, jag tycker att du har helt rätt!
/n
Fan vad bra skrivet. Skicka det till henne personligen tycker jag.
/Hanna (ÅH)
fantastiskt bra!
Ja, skicka till Resumé och skicka en kopia av Aksel Sandemoses "En flykting korsar sitt spår" till Anna Serner, klistra in brevet som förord.
reklamchock.blogspot.com is very informative. The article is very professionally written. I enjoy reading reklamchock.blogspot.com every day.
payday loans ontario
payday advance
Anna Serner har inte skrivit boken. Anna Serner hatar alltifrån män till kvinnor. Allra mest hatar hon kreativitet eftersom hon saknar den sidan själv. Därför försökte hon sudda bort kreatörstjejernas namn i boken för att göra den till sin egen. Värsta stalinistmetoderna tycker vi som råkat ut för henne.
Bläääh för Anna Serner!
Post a Comment
<< Home