Friday, December 08, 2006

Visa mig din System-påse och jag ska säga vem du är

Nu har jag precis varit på Systemet. Älskar att gå dit på fredagseftermiddagar. Finns inget bättre tillfälle att studera varumärkens betydelse.
Det spelar ingen roll var man är; det folk handlar på Systemet är väldigt föutsägbart. Där finns de grå små tanterna med halvtorrt billigt vitt vin, de unga killarna med hela flak Sofiero, kostymnissarna med några flaskor Cotes-du-Rhone och en Moët, och gubben med skinnpaj som handlar nägra x-tra starka öl och en halv Jägermeister. I love it!

Och mest intressant av allt är att reklamen för alkoholhaltig dryck är så begränsad i Sverige. Ändå brandar folk sig något enormt med det de dricker. Det tyder såklart på att det är mycket mer än reklam som kommunicerar vad ett varumärke är. Det tyder också på att vi är helt irrationella i vårt val av alkoholhaltig dryck. Prova själv att spana nästa gång du är på Systemet; man blir nästan aldrig förvånad över vad folk köper!

Nästa steg är att analysera folk utifrån deras barskåp. Ni som inte känner mig personligen kan försöka dra slutsatser utifrån detta:

1 flaska Corvina Veronese (rött, 87 kr)
1 flaska champagne (okänt märke)
8 burkar Carlsberg Export
1,5 flaskor illgrön insmugglad Absinth
Smirnoff vodka
Apple Sourz
Zubrowka (polsk kanelvodka)
Cointreau
vit Bacardi
Gordon's Dry Gin (oöppnad)
Ful-tequila och någon kroatisk mörk rom
Blossa Starkvinsglögg

Det här är vad som finns i mitt barskåp just nu. Vad säger det om mig? Vem har brandat mig och hur? Och viktigast av allt: Vad ska jag välja som fredagsdrink?

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag är fast på din blog, Nina! Den gör mig så intresserad och ofta glad och fundersam. Jag tycker även det var en ren glädje att du hade både champagne och apple sourze i ditt barskåp! Ha en trevlig helg och slit inte ut dig på din hemtenta, jag vill nämligen höra mer ifrån dig! Helena

6:42 PM  
Blogger Nina said...

Vad glad jag blir! Jag hör gärna mer från dig också!

4:01 PM  

Post a Comment

<< Home