Friday, December 08, 2006

Kampanj mot konstiga kampanjsajter

Idag är det fredag, fast det känns inte så. Kan bero på att den här helgen ska jag verkligen ta tag i hemtentan. Och för att vi ska hålla en presentation om 25 minuter, som känns sådär. Men ändå.

Dagens tanke rör kampanjsajter. Sajterna görs, belönas i tävlingar och höjs till skyarna i allmänhet. Är det bara jag som inte fattar poängen?

Var häromdagen inne på Coops sajt uppdatera julbordet. Den är ju snygg och så. Men tillför den verkligen något? För mig tog det bara en massa tid att ladda de olika delarna, och det enda som hände var att det kom in folk och rykte undan en duk. Och sen fick jag reda på att jag skulle ha hoummus på julbordet. Tjena.

Problemen med kampanjsajter är flera:

För et första; marknadsföringen av dem är oftast bristfällig (undantaget IKEAs Drömkök). Slinker jag in på någon av dem, är det oftast via en reklamblogg. Coops sajt kan man knappt ens googla fram.

För det andra;
orkar någon ta sig runt i alla olika delar av sajten? Laddningstiderna är oftast alldeles för långa, och man ger upp halvvägs. Och hur kul tycker vuxna människor att det är att klicka på saker för att få dem att röra sig?

För det tredje; om man nu har hittat sajten och lyckats ta sig igenom den, bygger det varumärket eller driver någon form av försäljning? Ofta är kampanjsajterna (som i Coops fall) så långt ifrån huvudvarumärket att den skulle kunna vara från vilken konkurrent som helst.

Många frågor och inga svar. Om någon har mer info, hör av er! Annars; skriv en uppsats och ta reda på det!

ps. Tack för alla komplimanger angående mitt brev till Anna Serner. Jag vill gärna skicka det till henne, men hittar inte hennes mailadress. Någon som vet var man kan nå henne?

2 Comments:

Blogger Kalle W said...

Sa ungefär detsamma när man beta-testade Coop-siten internt. Visst, den är tuff, men vem är den till för, vem kommer sitta igenom laddningstiderna, och vad får de ut om de gör det?

Jag tror att värdet av kampanjsajter, speciellt grafiskt avancerade sådana, är så över-haussat och bitvis så ogenomtänkt att tanken svindlar. Det blir lysande intern-kommunikation (kolla vilken snygga hemsida vi har! fy f-n vad vi e bra!) men vad sajten gör externt för företaget är minst sagt tveksamt.

Lite kortare: Go Nina! Helt rätt ifrågasatt. Kan inte du skriva den uppsatsen, förresten?

4:24 PM  
Blogger Nina said...

Ja, kanske borde skriva den... Men det finns så mycket annat kul också!

4:38 PM  

Post a Comment

<< Home