Thursday, December 07, 2006

Fight!

Yes! Äntligen lite debatt i MCXL-klassen! När jag kollade mailen nu var boxen full av anglagelser till höger och vänster. Är vi för galna? För PK? För tramsiga? Eller rent av för trista? Och vad är egentligen en genomtänkt idé?

Det hela började med att Jenny var arg över några varumärkesmantran som skrevs i en uppgift förra veckan, eftersom hon tyckte de var kränkande. Och det får man såklart tycka. Själv tyckte jag mest att de var barnsliga, men låt gå. Detta skrev hon i ett mail till hela klassen. Oooops.

När man är en grupp på 20 personer som umgås dygnet runt kommer man inte undan med "vissa gör" och "utvecklingen är". Alla vet vem man pratar om. Och då är det hundra gånger bättre att ta diskussionen med dem personen direkt. Men när nu diskussionen ändå har blivit som den har blivit, kan jag lika gärna skriva lite här. För XL-klassen är uppenbarligen inte perfekt, även om vi klarade en hel termin minus en vecka utan att ryka ihop.

Personligen skäms jag ofta över min klass. Ibland över mig själv. Och det är alltid av samma anledning; när vi presenterar självklara floskler. Jag ser mycket hellre att David föreslår Önos att göra en dildo i form av en gurka, än att någon tipsar om att använda Ebba von Sydow för att lansera en modeprodukt (enledningen till att jag inte nämner namn här är bara att nästan alla har gjort det). För det enda vi kan bidra med till omvärlden är att föreslå saker de själva inte hade tänkt på. Då kan man förkasta eller ta in, men om vi säger det självklara kan vi lika gärna lägga ner utbildningen och börja jobba på P&G istället.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Av ren nyfikenhet.. Vad är din uppfattning i det hela, Nina? Helena

10:02 PM  
Blogger Nina said...

jag tycker att det är bra att testa gränser. Och att de flesta icke politiskt korrekta förslag som dyker upp i vårt klassrum är riktigt sköna. När man väl börjar jobba måste man ju ofta bli pk, så det är lika bra att passa på nu.

10:25 AM  

Post a Comment

<< Home