Friday, September 08, 2006

Usch, vilken dålig idé

Fick den här listan skickad till mig idag (den är tagen från en blogg som liknar min). Det är 29 exempel på saker man inte ska säga när man sitter i en idéprocess. Som följer:

Yes, but…
There’s no time for that
No
Can’t do it
Too expensive
It’s not logical
Need more research
Let’s be realistic
That’s nothing for our customers
No budget
Don’t make mistakes
The board isn’t going to like it
I’m not creative enough
It’s not my responsibility
Too difficult to control it
The change is too big
The ‘old generation’ will not comprehend
The market isn’t ready for that yet
Think ‘real’
We’ll think about that
Maybe later
Been done before
That’s future-talk
Might work somewhere else, but not here
Since when are you the expert?
We’re too small to do that
That’s not our style
Are you sure?
Why?

Hmmm, ok. Inte säker på att jag håller med om allt, men väl tänkvärt. Det påminner mig jättemycket om en grej jag läste i boken Blink, som handlade om improvisationsteater. Om det ska funka måste alla bara följa en regel: Att aldrig säga nej. Vad än motspelarna föreslår, måste man alltid spela vidare på det. Då funkar skådespelet och blir naturligt flytande och sammanhängande. Något att applicera på idéande? Absolut!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home