Monday, July 31, 2006

Na na na...bokstunden

Har en rätt lång dag på jobbet, så jag måste nog blogga lite mer. Kom på några till bra böcker jag läste på semestern som jag bara måste rekommendera:

1. Dödssynden (To kill a mockingbird) av Harper Lee. Läste denna för andra gången, insåg att jag inte fattade något första gången (det var i 9:an, och min engelska var rätt knackig då). Detta är en KLASSIKER. Gick rätt in på min topp-tre-lista över världens bästa böcker. Vet inte riktigt vilka de andra två är, men den här är garanterat lika bra som de är. För den som kan lägga lite energi för en mycket stor läsupplevelse. Varenda ord är läsvärt. Perfekt för regniga dagar.

2. Pompeji av Robert Harris. Sjukt spännande och välskriven, typ historisk deckare av Da Vinci-kod snitt. Schysst strandläsning för den som har någon vecka kvar av semestern.

3. Krönika om ett förebådat dödfall av Gabriel Garcia Marquez. Jag gillar allt av Marquez, men hade lyckats missa den här lilla pärlan. Den är kort, mer som en lång novell, och väldigt typisk. Men så bra. Obligatorisk läsning för copywriters. Varje ord är vägt på guldvåg.

4. Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra) av Martina Haag. Varje sommar läser jag ett par böcker i den här genren, men mår lite smådåligt av det. Det är ju verkligen inte bra. Jag gillar Marina Haag, men hon är bättre på krönikor tycker jag. Den här boken bjuder på sju gapskratt. Resten är sådär. Men titeln i sig tycker jag gör den läsvärd. Dessutom är det bra att någon alltid har det värre än man själv.

Tror att detta var det jag hann läsa på semestern. Inga stolpskott sedan Djävulen bär Prada, alltså. Hoppas att ni gillar dem också!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home