Friday, July 07, 2006

Tankar om sexistisk reklam

Hej och godmorgon. Nytt rekord i upprördhet: 09.24 på morgonen kommer dagens första arga inlägg. Tog som vanlig lite tid på morgonen för att hålla mig uppdaterad med nyheter, och gick in på Dagens Medias hemsida. Där rapporteras det friskt från Almedalen, vilket ju alltid är lite kul. Igår var det debatt om sexistisk reklam, och huruvida man ska lagstifta mot det.

En debattör hävdade att eftersom anmälningarna mot sexistisk reklam ökar, så måste den sexistiska reklamen öka. Och jag tänker herregud. Är han blind? Har han någonsin varit utomlands? I Sverige existerar knappt sexistisk reklam. Hur skulle det vara möjligt i ett land där det finns lynchmobbar specialiserade på allt från hemmafruar till bilder på folk i underkläder?

I Sverige anmäls företag för sexistisk reklam när de gör reklam för de underkläder de säljer genom att visa dessa kläder i bild, på en människa. Kan någon förklara för mig vad som är sexistiskt med det? Har inte alla underkläder på sig i princip varje dag? Är det inte något rätt vanligt och avdramatiserat som det kan vara bra att se reklam för? Så om nån snubbe går igång på att se en rumpa i bild är väl inte hela världen.

Jag tror att de som blir upprörda över sånt har förföljelsemani och underlig självbild. Fördelen med reklam är ju att den är kommersiell. Gillar du inte skiten, köp den inte. Eller starta en debatt, en protestlista, whatever. Men riv inte ner affisherna och lagstifta inte. Åk till Storbrittanien istället så ska ni få se en del schyssta tuttar i de konstigaste annonser.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska få göra reklam för de underkläder man säljer. Annrs så är det väl ingen mening med reklamen. Frågan är väl bara hur man gör det?!
Man kanske inte måste ha en model som är supersmal och poserar sexigt?! Eller? Man kan vissa underkläder på ett mer osexigt sätt. Men jag vetmycket väl varför man gör det mer sexigt. Sex säljer så lätt är det.
Men det som är är upprörande är när man använder sig av en halvnaken kvinna eller man i en reklam där detta inte alls han med varna man säljer att göra. I underklädesreklamer är det ju helt naturligt att modelen är kläd i just endast underkläder. Annars vore det ju inte någon mening med reklamen.
Visst allt måste aättas i perspektiv. Men vi måste ju kanske inte jämföra med ett land där de har lättklädda tjejer i vanliga dagstidninagr för att sälja mer.
Men det är bra att en debat förs om vad som är oki och vad som inte är oki i reklamens värld.

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska få göra reklam för de underkläder man säljer. Annrs så är det väl ingen mening med reklamen. Frågan är väl bara hur man gör det?!
Man kanske inte måste ha en model som är supersmal och poserar sexigt?! Eller? Man kan vissa underkläder på ett mer osexigt sätt. Men jag vetmycket väl varför man gör det mer sexigt. Sex säljer så lätt är det.
Men det som är är upprörande är när man använder sig av en halvnaken kvinna eller man i en reklam där detta inte alls han med varna man säljer att göra. I underklädesreklamer är det ju helt naturligt att modelen är kläd i just endast underkläder. Annars vore det ju inte någon mening med reklamen.
Visst allt måste aättas i perspektiv. Men vi måste ju kanske inte jämföra med ett land där de har lättklädda tjejer i vanliga dagstidninagr för att sälja mer.
Men det är bra att en debat förs om vad som är oki och vad som inte är oki i reklamens värld.

www.emes.blogg.se

1:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jovisst är det en självklarhet att man ska få visa reklam på de underkläder ( också vanliga kläder ) som företaget säljer. Men man kan göra det på ett smidigare sätt. Till exempel skulle de kunna visa bild på ENDAST underkläderna och inte på en jättesmal (alternativt undernärd) flicka med helt orealistiska kroppsproportioner (c-kupa liksom)som står och stirrar in i kameran som om hon vill äta upp fotografen. Ser du inte det sexistiska i det hela så är DU blind.

Och herregud, om de nu vill ha den där modellen som visar upp underkläderna så ska de väl visa upp henne också istället för en bild som genomgått en retuschering på flera timmar, hon duger väl som hon ser ut! Välkommen till verkligheten säger jag bara..

Och dessutom är det inte underklädesreklamerna som oftast blir anmälda för detta, utan det är reklam för parfym och kläder också. För vad har en naken tjej med en Armani parfym ( för män ) mellan benen att göra? Jag förstår inte vitsen med det hela och kom inte och säg att detta inte är sexistiskt..

Jag tycker du ska kritisera det du ser lite mer innan du säger något mer om saken.

6:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det är rätt, mer tid och pengar till kampen mot könsmaktsordningen... eller något... Personligen finner jag det hela oerhört skrattretande. Endast i ett redan dekadent samhälle oroar man sig mer över vilka färgnyanser som riktas till pojkar och flickor i reklam, än över genomkommersialiseringen av den traditionella kulturen.

Intressant resonemang här: http://www.anus.com/tribes/snus/archive/2009-01-06/Verklighetsfrånvänd_politik_

2:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hel ok att visa underkläder på lättklädda kvinnor tycker jag. Men dessa bilder är alltid sjukt retuscherade och visar en bild av kvinnor som inte stämmer med verkligheten. DET borde fler säga ifrån om. Alla reklambilder är alltid retuscherade. varför? Leder ju bara till ideal som ingen på naturligt sätt kan leva upp till. Unga tjejer mår dåligt etc.
Sjukt samhälle detta här.

11:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag bor i Sverige och känner mig omsvärmad av bilder på halvnakna sexiga kvinnor. Jag har fått för mig att det viktigaste jag kan göra med mitt liv är at försöka se ut som dem. Egentligen vet jag att det är helt galet och vet mycket väl att yta inte är så viktigt, men det känns inte så. Och jag tror att det beror mycket på den roll som samhället tvingar på mitt kön. Jag känner mig oerhört stressad och hetsad av de här bilderna, och önskar så innerligt att jag skulle slippa se dem. Och ja, jag kan låta bli och titta på tv där många av bilderna är. Jag kan låta bli att gå in i butiker där tidningarna står och jag kan låta bli att gå ut i offentliga utrymmen för att undvika se affisherna. Jag kan stanna hemma och stirra in i en vägg, det går att leva så också. Men det är inte kul.
Debatten om varför man inte kan förbjuda sexism i allmänheten hamnar alltid i motstånd till tryckfriheten. Jag tror att det är för att man inte riktigt förstår allvaret av sexism. Om man skulle jämföra det med rasism för ett ögonblick. Tex mot afrosvenskar. Vad skulle reaktionen vara om man hade tusentals nidbilder på afroamerikaner i media. ”Dumtokiga neger med stora läppar som bugar för de vita stående på hyllorna i pressbyrån och ätandes en choklad i tv-reklamen mellan vänner och fraiser ”? Varför är inte det ok? Hets mot folkgrupp säger du?
Kvinnor är en av de största folkgrupperna i världen. Och ja, vi blir hetsade. Hetsade till att hela tiden tänka på vårt utseende. Inte bara genom reklambilder och porr, också genom humor. I situationskomik på TV, stand-up och daglig jargong. Skämten landar oftast i hur galna män blir av sexiga kvinnor. Och humor är ett kraftfullt maktmedel. Jag kan stå på barrikaderna och skrika till mitt hjärta brister om hur dåligt jag mår av dessa könsroller, men om någon skämtar om mig så är mina skrik som bortblåsta.
Så där sitter vi fint, i en rävsax mellan hur vi ska se ut och varför vi ska se ut så. Hurra för tryckfriheten.

7:40 PM  

Post a Comment

<< Home