Sunday, May 06, 2007

DN icke-debatt

Enligt rykten (är själv ute på landet och har inte kunnat spana in tidningen idag) har nu slutligen det vinnande bidraget i 48 timmar publicerats. Tja, bättre sent än aldrig, kan man ju säga, även om annonsen nu tydligen är helt rumphuggen. Man kan också tycka att man förstår att DN tvekade inför publiceringen av den kontroversiella annonsen. De är ju trots allt Sveriges största dagstidning. Eller så kan man, just därför, blir väldigt oroad.

Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på den här aspekten av saken förrän det dök upp vid en diskussion under en familjemiddag häromdagen. DN är, och vill vara, ett av Sveriges främsta granskande massmedium. Man vill vara en plats för debatt och skärskådning. Exakt hur bra rimmar det med att man inte vågar publicera en annons för att den kan verka stötande? Inte alls, tycker jag. DN borde, om de levde som de lär, publicera annonsen rakt upp och ner, och sedan utnyttja tillfället för att driva en debatt (om den skulle uppstå) kring dataspelande, alkoholmissbruk, reklamretorik eller vad tusan som helst. Men att tysta ner debatten innan den ens har börjat är fel. Jag hoppas att DN inför nästa års 48 timmar (eller helst ännu tidigare) tar sitt förnuft till fånga och inser att om man vill debattera, måste man sticka ut hakan. Att bara slå andra på käften är fegt.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

vilken dag publicerades den och på vilken sida i vilken del tro?

3:23 PM  
Blogger Nina said...

Det var i söndags (6/5) på sidan tre i huvuddelen. Och tur att jag inte hade sett den när jag skrev inlägget, för det var värre än jag någonsin kunde föreställa mig.

4:55 PM  

Post a Comment

<< Home