Tuesday, March 20, 2007

Rör som suger

Ibland så reagerar jag, trots att jag borde vara professionell och veta bättre, helt med magen. Och då blir det ofta ett urk! eller ett blä! Precis så reagerade jag när jag lästa om Sipahh. Sugrör som ger mjölken godissmak. Jag kan riktigt föreställa mig hur det måste smaka. Ungefär som såna där syntetiska energidrycker som det står "jordgubb" på, fast de egentligen smakar munskölj. Eller som den där barnmedicinen som skulle vara så god och barnanpassad. Fy fasen vad äckligt!

Sen samlade jag mig. Jag måste tänka efter ett litet tag innan jag bestämmer mig för att hata produkten. Få se nu, har produkten ett bra namn? Sipahh, låter som min finlandssvenska träslöjdslärarinna från mellanstadiet. Eller Sirpa kanske hon hette. Nåja. Dåligt namn: check. Verkar den komma med något nytt och bra? Tillsätter socker, sötningsmedel och kemikalier i barnens mjölk. Dum produkt: Check. Har de gjort en bra marknadsanalys? Ja, svenskar är ju kända för att vilja stoppa i sina barn precis vad som helst, framför allt just nu när program som "vi äter oss till döds" scorar höga siffror. Taskig tajming: Check. Okej då, men målgruppen har de väl i alla fall fixat? Barn mellan 9 och 12 går ju på precis vad som helst. Ja. Och så är det också olagligt att rikta reklam till dem. I alla fall i TV. Och som företag borde man ha tillräckligt mycket etik för att inte göra det på annat sätt heller. Oetisk målgrupp: Check.

Upperbarligen visar det sig att även min lite mer sansade analys av situationen leder till samma slutsats: Sipahh suger. Och inte på ett bra sätt.

1 Comments:

Blogger Mattias said...

hej svejs cyberspace - skulle ju luncha i höstas, har tappat din adress. hör av dig /dock-mattias

11:12 PM  

Post a Comment

<< Home