Friday, January 19, 2007

Jag syns i Resumé, alltså finns jag

För första gången vad jag kan minnas nämns ordet planner hos Resumé.
Det hela verkar vara någon slags internationellt bråk om huruvida planners ska blogga eller inte. Jag har lite svårt att fatta på vilket sätt bloggandet "dödar" planningen. Som planner är man numeriskt underlägsen alla andra yrkesgrupper på byrån. Då är det inte så konstigt att man vänder sig utåt för att hitta någon att snacka med. Vad jag har märkt så byter AD:arna rätt mycket åsikter med varandra också. Vansinnigt narcissistiskt är det dessutom, de pratar bara om form! Allvarligt talat, så farligt är det väl inte med lite halvseriöst snack på en blogg?

Dessutom blir jag lite konfunderad över åsikten att det är för mycket teori på planningbloggarna. Teori är fantastiskt. Det är nödvändigt. Om man sedan inte kan omsätta teorin i verklighet, då är det inte teorin det är fel på. Det är plannern.

Något förvirrad artikel, men kul att elefanten i rummet äntligen får prata. Eller nåt. Dessutom nämns ju APG. Det tar sig, sa mordbrännarn.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nina,

herr Lowery på Grey har dock en poäng i att det är rätt mycket fíkonsnack om teori och icke-teori på många bloggar men han missar poängen med att blogga/samverka rejält vilket Richard Huntington på Adliterate hajjar och skriver om på:

http://www.adliterate.com/archives/2007/01/is_blogging_kil_1.html#more

Det hela handlar om att hitta inspiration och nya influenser, inte att formas in i en gängse modell.

Antar att vi ses på APGs föreläsningar i framtiden. Keep on keeping on.

/#33

8:59 PM  
Blogger Nina said...

Jag håller med om att Huntington lyckades bättre med analysen. Men jag tror ändå att fikonsnack kan vara givande. Fördelen med blogg (jämfört med typ dagbok eller fikarumssnack) är ju att man har en massa hyfsat objektiva läsare, som ser till att man håller sig på banan och säger till när man inte gör det. Så hellre ett korkat inlägg på en blogg, än en korkad tanke kvar i huvudet, tycker jag.

11:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nina, vi är i konsensus. Fred i berget!

9:27 AM  
Blogger Nina said...

vilken tur! Förhoppningsvis får vi något nytt att diskutera efter APG-grejen på onsdag.

8:30 PM  

Post a Comment

<< Home