Wednesday, November 29, 2006

Veckans debatt

Med anledning av den här annonsen



för ett nytt sportmärke som vill etablera sig i Storbrittanien blev det stor diskussion på jobbet idag. Några av mina kollegor tyckte att den är skadlig för Nike eftersom:

- Budskapet är sant och trovärdigt och får Nike att framstå som en elak jätte.
- Den underminerar Nikes styrka i rollen som utmanare (Tiger Woods osv.)
- Den blåser liv i debatten om Nikes sweatshops

Jag trodde tvärtom att den gynnar Nike eftersom

- Nikeloggan är placerad mitt i ansiktet dit blicken dras först. De flesta kommer inte att bearbeta annonsen mer än så.
- Annonsen skapar massor av PR som gynnar det mer salienta märket.
- Nike aktualiseras och de som gillar märket idag kan tycka illa om den här kampanjen tillsammans, vilket stärker gemenskapen mellan dem.

Nå, vad tycker du?

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej Nina!

Det är en bra blogg du har. Läser den faktisk varje dag.

Jo, så här tycker jag: Skins försöker sig ju på en Apple. Ta marknadsledaren i hornen och världen får för sig att det bara finns två märken att välja mellan. Skins får nog en och annan anhängare på det, men Nikes sätt att sköta marknadsledareskapet är alldeles för skickligt. Nike agerar som en marknadsledare, dvs driver utvecklingen och är innovativa, till skillnad från många andra märken som bara är störst. Jag tror Skins lyckas hamna på kartan genom kampanjen. Intresset för sportprylar är trots allt stort.

Ton Oncle

11:07 AM  

Post a Comment

<< Home