Friday, December 01, 2006

I love Saatchi & Storåkers

Igår på workshopen med Saatchi fick vi vår roligaste uppgift hittills:

Bara 50% av svenskarna använder nässpray när de är fökylda. Få de resterande 50 %-en att börja.

Storåkers gjorde ett liknande upplägg:

I våra grannländer ringer folk dubbelt så mycket i mobilen som i Sverige, trots liknande prisstruktur. Få svenskarna att börja ringa mer.

Det är precis så en workshopuppgift ska vara! Och jäklar vilka bra lösningar de fick med sig. Jag skrattade så mycket under nässprayspresentationerna att jag fick ont i magen.

Med en öppen uppgift kommer lösningarna att bli olika varandra och angripa problemet från olika håll. Byrån får med sig ett gäng olika alternativ som man kan kombinera och plocka ur efter behov. Så tänk på det, alla som ska ut och träffa studenter den närmsta tiden:

Strunta i bakgrunden (om den inte är extrem på något sätt). Formulera problemet i en mening. Förklara aldrig hur ni brukar lösa problem (vad ska ni då med oss till?). Ge oss en timme att jobba och voila: problemet löst.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home