Bjällerklang utan budskap
Nu börjar det dags för julkampanjer. Jippi! Jag älskar jul och jag älskar stora kampanjer, så bättre kan det ju inte bli.
Läste precis om MQs variant med film och utomhus där Marie Sernholt och Andreas Wilson spelar huvudrollerna.
Förutom att Marie ser ut som en blandning av 12-åring och porrstjärna på just den här bilden, så tror jag att det är en utmärkt tanke. Uppenbarligen funkar MQs jätteenkla koncept: Ta en kändis och sätt på dem kläderna. Punkt. Och även fast just dessa kändisar hånades intensivt av tuffa reklamare på Resumés hemsida så funkar de troligtvis utmärkt för dem som kampanjen är riktad mot.
Frågan är kanske om de är lite väl unga? Eller så är det ett steg mot en föryngrad målgrupp, vad vet jag.
Men i julebruset så undrar jag om Catt&Co har tänkt längre än TV och utomhus? Jag har en skarp känsla av att om man ska lyckas i december, så måste man vara smartare än så. Och där är MQs koncept ganska svagt: Eftersom det saknar budskap är det svårt att lyfta ut i olika medier till integrerade kampanjer. Det finns inget att förstärka liksom.
Nog babbel om det. Idag är det workshoprace med Le Bureau och Saatchi. Två spännande byråer som jag hoppas att vi imponerar på. Hej så länge.
Läste precis om MQs variant med film och utomhus där Marie Sernholt och Andreas Wilson spelar huvudrollerna.
Förutom att Marie ser ut som en blandning av 12-åring och porrstjärna på just den här bilden, så tror jag att det är en utmärkt tanke. Uppenbarligen funkar MQs jätteenkla koncept: Ta en kändis och sätt på dem kläderna. Punkt. Och även fast just dessa kändisar hånades intensivt av tuffa reklamare på Resumés hemsida så funkar de troligtvis utmärkt för dem som kampanjen är riktad mot.
Frågan är kanske om de är lite väl unga? Eller så är det ett steg mot en föryngrad målgrupp, vad vet jag.
Men i julebruset så undrar jag om Catt&Co har tänkt längre än TV och utomhus? Jag har en skarp känsla av att om man ska lyckas i december, så måste man vara smartare än så. Och där är MQs koncept ganska svagt: Eftersom det saknar budskap är det svårt att lyfta ut i olika medier till integrerade kampanjer. Det finns inget att förstärka liksom.
Nog babbel om det. Idag är det workshoprace med Le Bureau och Saatchi. Två spännande byråer som jag hoppas att vi imponerar på. Hej så länge.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home