Sunday, December 17, 2006

Garbergs julfest

I torsdags var det äntligen dags för mitt livs första jobbjulfest. Ett stort och glatt gäng från Garbergs annonsbyrå bussades till Skebo Herrgård (har ingen som helst aning om var det låg, så mörkt var det)för att vara fulla tillsammans i drygt tolv timmar. Det gick utmärkt. Redan vid tretiden poppades mousserande vin på bussen, följt av några öl. Följt av mer öl och vin i "relaxen" (en sjukt varm pool på typ 2X6 meter.). Följt av champagne i baren, följt av snaps, julöl och rödvin till maten (som var fantastisk.) Följt av ett dussin vodka cranberry följt av (när baren stängde vid tre) självservering av ännu mera vin. Jag mådde alldeles utmärkt på fredagen.

Slutsats 1: Min observation från Åkestam.Holsts sommarfest bekräftades: Reklamare är svältfödda på schlager. Min teori är att folk till vardags måste anstränga sig så mycket för att vara coola och lyssna på progressive house att de dämmer upp ett enormt behov av mainstreammusik. Efter några glas släpper alla hämningar. Dagen efter smyger alla runt med skrämda blickar och hoppas att ingen minns deras solodans till Fångad av en stormvind.

Slutsats 2: Garbergs är det mest musikaliska gäng jag någonsin festat med. Här kommer ett utdrag från de snapsvisor som sjöngs (spontant) under middagen:

Copyskråets kärlekssång
Mel: Säg det i toner

Säg det i brödtext
Och inte i bild
För bilder kan lätt bli så hårda

Hej Copygubbar
Mel: hej tomtegubbar

Hej copygubbar slå i glasen och låt oss AD:ar vara
Hej copygubbar slå i glasen och låt oss AD:ar vara
En liten tid, vi leva här, med mycket brödtext och stort besvär
Hej copygubbar slå i glasen och låt oss AD:ar vara

Produktionsledarmarsch
Mel: Efter plugget
Du, utan tidplan, det fixar sig alltid
Du, utan tidplan, det löser sig nog
Du, utan tiplan, ta en dag i taget
Du, jag brukar ha tur

Enkel strategimelodi
Mel: Satellit

Som en strategi, strategi, åh åh åh
Som en strategi högt upp i det blå
(upprepas tills alla tröttnar)


Projektledarlöftet

Mel: I ett hus vid skogens slut

Vid rum vid konfens slut, liten copy tittar ut
AD:n skuttar fram så fort, knackar på dess port
Hjälp ack hjälp ack hjälp du mig,
annars mördar Cilla mig
Kom nu du i konfen in, räck mig handen din

Nästa gång måste jag leverera en plannerlåt som är mycket bättre.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home