Wednesday, August 30, 2006

Irritationsmoment

Det finns gånger då det är underbart att plugga. Som när man har varit ute på en tisdag och kan ta sovmorgon. Som när en kaffepaus kan bli en timme bara för att man har lust. Eller när man kommer hem efter en lång dag och känner sig så där vis, eftersom man äntligen har fattat det.

Sen finns det andra gånger. Föreställ dig följande situation på en vanlig arbetsplats:

Jag: När ska vi ta det där mötet då?
Person A: Inte imorgon. Då ska jag vara på mitt andra jobb.
Person B: Och inte i övermorgon, för då ska jag vara på mitt andra jobb. Vi får helt enkelt ses klockan 21.00 på fredag.
Jag: Fredag kväll? Kom igen. Det här är ju vårt jobb. Det måste göras, annars blir kunden jättebesviken.
Person A: Men jag har ju ett annat jobb parallellt.
Jag: Varför det?
Person A: Jag tycker att jag hinner det.
Jag: Men det beror ju bara på att vi andra sköter dina arbetsuppgifter när du är borta!
Person A: Men jag har ju mitt andra jobb.

osv.

Försök själv att jobba under de förutsättningarna. Försök att jobba i en arbetsgrupp där alla har ett annat jobb vid sidan av. Det värsta är att många arbetsgivare ser det som något positivt att man har jobbat vid sidan av studierna. Några sanningar:


1. Alla som har jobbat mycket vid sidan av studierna har gjort det på någon annans bekostnad. Utbildning består av grupparbeten. Massor av grupparbeten. Som de som jobbat vid sidan av helt schysst har dumpat över på någon annan.

2. Samma gäller för folk som pluggar dubbelt.

Ingen klarar att plugga och jobba halvtid samtidigt utan att åka snålskjuts. Är det såna personer man vill ha i ett företag? Såna som utnyttjar andra för att styla sitt eget CV? Skäms på er. Jobba gärna. Men inte på skoltid!

Gud vilket argt inlägg det här blev. Ska surfa lite på youtube och kommer tillbaka som en gladare människa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home