Friday, August 18, 2006

Ett sista avsked

Så nu är det snart dags. Min sista dag på Den Stora Reklambyrån är snart över. Det känns mycket vemodigt. Bella gjorde det värre redan för flera timmar sedan genom att säga hur tråkigt det var att jag skulle sluta. Jag hade ju knappt tänkt på det!

Så nu har jag skrivt en Sista Text och ätit en Sista Lunch. Och snart är det dags för några Sista Mail. Hur många dagar tror ni det kommer gå innan jag är tillbaka? Tre och en halv?

Jag tänkte avsluta med att lista mina fem viktigaste lärdomar om reklambranschen. Dessa ska jag bära med mig tills jag ska ut och stjäla jobb nästa sommar.

1. Att vara påhittig är något man lär sig. Det känns skönt. Så om jag har kassa idéer nu, vänta bara. Det kommer.

2. Kunderna spelar större roll än man tror. Från och med nu kommer jag inte kunna se en dålig kampanj utan att tänka "hur såg det det där ut från början?". Och inte se en bra utan att tänka att det där företaget skulle man nog jobba hos.

3. Alltså är det väldigt viktigt att lära sig att ta kunderna.
Och man kanske kommer en bit på vägen genom att plugga tillsammans med dem.

4. Branschen kan inte passa tider. Alla är notoriskt försenade och stressade. Idag började fredagsmötet fyra minuter över nio och och Kenneth sa glädjestrålande "Vad skönt att vi börjar två minuter i!". Så till alla blivande kunder: Ta hand om din lilla konsult. Ge henne en klocka som går tio minuter före.

5. Jag vill jobba med det här. Reklambranschen är hektisk, ytlig, utskälld och oseriös. Och smart, kärleksfull, ärlig och alldeles, alldeles underbar.

MEN...

Imorgon är det avspark för Market Communication XL V på Handelshögskolan i Stockholm. Jag och 20 andra galningar ska ägna hösten åt reklam, reklam och mer reklam. Så bloggen fortsätter. Vilken tur!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home