Friday, August 18, 2006

Politisk soppa

Idag ska jag konstatera två saker:

1. Jag tror att Alliansen kommer att vinna valet och
2. Folkpartiet är sjukt dåliga på att uttrycka sig. Trots att de är politiker med PR-byrå, reklambyrå och hela faderullan.

Idag är hetaste debattämnet överallt Folkpartiets förslag om elitklasser. Eller snarare, intagning till elitklasser. Det ska göras genom ett (ve och fasa) kunskapsprov.

Jag har alltid varit för såna klasser. Alla som har gått i högstadiet och stirrat på klockan i tre år bara för att det var så lätt vet vad jag pratar om. Och då gick jag ändå i en sån där matteklass.

För det är det roliga med debatten; klasserna finns ju redan. Men som Moderaterna lite finkänsligt uttrycker det; nu tas man in till dem på närhetsprincipen, och det är ju inte särskilt rättvist. Få tweens kan påverka var de bor; alla kan påverka hur mycket de pluggar. Så kunskapsprov känns väl rätt logiskt.

Men när Folkpartiet säger elitklasser får jag kalla kårar. Svårt att säga varför. Det känns som att de vill skapa någon sorts 1984-samhälle. Och det är ju inte så kul.

Min största invändning mot förslaget är ändå beteckningen "elitklass" när man menar "matte-NO klass". Det är ju lite att skjuta sig själv i foten. Matte-No är i dagens samhälle inte särskilt mycket elit. Hockeyspelarna och modeskaparna är ju garanterat högre upp på samhällsstegen än kemisterna, liksom. Likaså musikerna, kommunikatörerna och politkerna. Ge mig ordet elitklass och jag ger dig en hockeyspelare med intresse för mode och djupgående kunskaper i retorik.

Min åsikt är: låt alla kids utvecklas på det de är bra på. Ge alla för svåra uppgifter hela tiden, så utvecklas man. Och utnyttja att så många idag är flerspråkiga; med två-tre språk i grunden är det lätt att hänga på ett par till. Ge alla nåt att vara stolt över!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home