Tuesday, August 08, 2006

Effektivitet vs kreativitet

Eftersom halva poängen med bloggar är att sno från andra, kommer här en rolig länk som jag hittade hos Jagub. Forbes har listat världens 50 rikaste fiktiva personer. Mycket underhållande.

Dagens arbetsuppgifter är rätt gedigna, eftersom jag håller på och förbereder Den Stora Reklambyråns ansökningar till 100-wattaren. 100-wattaren är en tävling som belönar effektiv och kreativ reklam. Jättekonstigt, tycker jag.

Är inte själva poängen med kreativ reklam att den ska vara effektiv? Man gör väl inte kreativ reklam för att inte sälja någonting? Vissa är rädda att om man tar bort kreativitetsbegreppet från tävlingen kommer stora bjässar med massor av pengar att sabla ner allt motstånd. Det tror inte jag alls.

Effektivitet är att få avkastning på det man har investerat. Så om man tar bort kreativitetsbegreppet finns det två alternativ, båda ok:

1. Bjässarna vinner. De får mer avkastning per investerad krona i marknadsföring. Eftersom reklam handlar om att sälja, lyssnar vi på det och lär oss att det inte är någon idé att krångla till det.

2. Kreativ reklam kostar mindre per krona och de kreativa vinner ändå.

Jag tror ju mest på alternativ 2. Men om 1:an visar sig vara korrekt, är jag beredd att acceptera det. Det handlar i såna fall inte om att sabla ner motståndet, utan om smartare användning av pengarna. Om man tjänar mer på "2 för 1, kom och köp" än på gerilla, så kör vi på det.

Jag kommer aldrig att vara kreativ för sakens skull. Mitt engagemang kommer alltid att ligga för sälj. Konsumenter röstar med fötterna. Om det visar sig att de väljer bjässarna, så köper jag det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home